به گزارش افکارنیوز،  اظهارات هفته گذشته «موسی ابومرزوق» معاون ریاست دفتر سیاسی حماس در شبکه تلویزیونی «الاقصی» که در آن به صورت علنی از کمک‌های ایران نسبت به فلسطین قدردانی کرد، واکنش‌های زیادی در پی داشت.

روزنامه «رأی‌الیوم» چاپ لندن در گزارشی در این رابطه نوشت: این قدردانی ابومرزوق از ایران حاکی از ناامیدی حماس از «ائتلاف سُنی» دارد که طی پنج سال گذشته بر روی آن حساب کرد و به آن تکیه کرد؛ هم‌چنین این اظهارات حاکی از پیروزی جریان تندرو حماس بر جریان معتدل آن به ریاست «خالد مشعل» است کسی که تصمیم مهم خروج حماس از سوریه را گرفت.

در ادامه این گزارش آمده است: ابومرزوق بر خلاف عادت معمول به تمجید ایران پرداخت به خصوص آنجایی که گفت: کمک‌های ایران در زمینه‌های مختلف به فلسطین آنقدر بوده که هیچ کشوری به پای آن نمی‌رسد. جنبش حماس فریب بزرگ برخی متحدانش در خلیج (فارس) را خورد آنجایی که به این جنبش گفتند سقوط نظام سوریه و «بشار اسد» رئیس‌جمهور حتمی است و فقط چند ماه زمان می‌برد و در ادامه از این جنبش خواستند اشتباه «یاسر عرفات» در کویت را تکرار نکند (در اشاره به حمایت عرفات از صدام حسین) و در طرف بازنده نایستد و باید مصلحت ملت فلسطین را بالاتر از هر چیزی قرار دهد.

رای‌الیوم افزود: خطرناک‌تر از همه اینها، اینکه حماس دعوت «محمد مرسی» رئیس‌جمهور سابق مصر در اعلام جهاد در سوریه و بستن سفارت سوریه در قاهره را تایید کرد و خشم بیشتر رهبری سوریه را برانگیخت و منجر به سست شدن روابطش با ایران شد.

در ادامه این گزارش آمده است: عربستان سعودی با اعلام جنگ علیه اخوا‌ن‌المسلمین و گذاشتن تمام سنگینی آن بر دوش «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور کنونی مصر، درهایش را به روی حماس بست و دیداری که سال گذشته میان سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان و رهبران حماس انجام شد چندان مثمرثمر نبود. افراد آگاه به پشت‌پرده‌ها در آن زمان اعلام کردند عربستان از حماس خواسته نیروهایش را به یمن بفرستد اما حماس به شدت با این موضوع مخالفت کرده است.

را‌ی‌الیوم سپس نوشت: ابومرزوق که پیش‌تر ریاست دفتر سیاسی حماس را بر عهده داشته، مردی معروف به «پراگماتیسم» سیاسی است و به دنبال رهبری دوباره  بر حماس است و بعید نیست برهه کنونی را فرصت مناسبی دیده باشد به خصوص اینکه مشعل قصد ندارد برای بار چهارم  کاندید ریاست حماس شود زیرا مخالفان جدیدی در داخل جناح سیاسی و نظامی دارد و این مخالفان تمایل دارند کسانی سکان حماس را در دست گیرند که به دنبال ترمیم روابط با ایران و سوریه باشند.

رای الیوم در ادامه به نقل از یک منبع لبنانی نزدیک به ریاست سوریه نوشت که بشار اسد با ادامه ریاست مشعل بر حماس مخالف است.

این روزنامه در پایان نوشت که انتخابات ریاست حماس نزدیک است و جناح طرفدار برقراری روابط با ایران این روزها با تلخی از شکست «ائتلافی سنی عربی» و عدم کمک این ائتلاف به حماس سخن می‌گویند و پیش‌بینی می‌شود این جناح  بر جناح معتدل پیروز شود.