بصائر

فرهنگی ، سیاسی ، ورزشی ...

بصائر

فرهنگی ، سیاسی ، ورزشی ...

پایان سکوت «زن بی رحم» در برابر جنایات میانمار

کوالالامپور – ایرنا – &#۰۳۹;آنگ سان سوچی&#۰۳۹; رهبر میانمار روز سه شنبه سکوت سه هفته ای خود را پس از دور جدید کشتار و خشونت نظامیان کشور علیه اقلیت مسلمان روهینگیا در استان راخین شکست و با محکوم کردن همه موارد نقض حقوق بشر در این استان، ادعا کرد با هر فردی که مسئول سوء استفاده از قدرت در استان راخین است، برخورد قانونی می شود.

  

به گزارش ایرنا، وی که دارنده جایزه صلح نوبل است و طی هفته های اخیر تحت فشار افکار عمومی جهان قرار داشت در نطقی تلویزیونی همزمان با آغاز نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، گفت: ما صلح را به جنگ ترجیح می دهیم. صلح، ثبات و پیشرفت مسائلی هستند که جوامع ما خواهان دستیابی به آنها می باشند.

وزیر امور خارجه میانمار که اقلیت روهینگیا را به همراه نظامیان، شهروند این کشور محسوب نمی کند، افزود: ما می خواهیم به رنج مردم خود در سریع ترین زمان ممکن پایان دهیم. می پذیرم که مسئولیت واقعی برای حل مشکلات در میانمار بر عهده فردی در این کشور است. 

وی، 'تنفر و ترس' را اصلی ترین بلاهای جهان ذکر کرد و گفت: ما نمی خواهیم میانمار کشوری باشد که به وسیله نژادگرایی و اعتقادات مذهبی دچار تفرقه شود. همه ما برای هویت های متنوع خود حق داریم.

براساس گزارش شبکه خبر آسیا، 'آنگ سان سوچی' در حضور مقامات رسمی دولت در مرکز بین المللی همایش ها در 'نایپیداو' پایتخت میانمار، مدعی شد: ما هرگز در مورد حقوق بشر مماشات نمی کنیم. 

وی در حالی مدعی شد که در مورد حقوق بشر مماشات نمی کند که طی سه هفته گذشته 400 روهینگیایی در راخین کشته شده، حدود 400 هزار نفر خانه و کاشانه خود را رها کرده و به بنگلادش فرار کردند و هزاران خانه مسلمانان روهینگیا در آتش نظامیان و بودایی های میانمار سوخت.

وی در سخنرانی 25 دقیقه ای خود گفت که رنجشن 'همه مردمی' که در این منازعات در سراسر راخین گرفتار شده اند، را 'به طور عمیقی احساس می کند'. 

مشاور عالی دولت میانمار ضمن محکوم کردن هر نوع 'نقض حقوق بشر' که می تواند به تشدید این بحران منجر شود، تصریح کرد: ما منتظر شنیدن دلیل خروج مسلمانانی هستیم که روانه بنگلادش شده اند. 

وی گفت که دولت او با هدف توسعه امنیت مرزها پس از خروج حدود 410 هزار روهینگایی از سوم شهریور با بنگلادش همکاری می کند.

مشاور عالی دولت میانمار افزود: ما می خواهیم دلیل خروج روهینگیایی ها به بنگلادش را بیابیم، در حالی که بسیاری به رغم 'حالت آشوب' همچنان در راخین باقی مانده اند. 

وی این سخنرانی خود را یک 'جلسه دیپلماتیک' عنوان کرد و گفت که سخنرانی اش 'یک درخواست دوستانه برای کمک' بوده است. 'من از جامعه بین الملل می خواهم به ما کمک کنند روش های جدیدی بیابند که بسیار سازنده تر و قابل ارائه برای حل مشکلاتی باشد که ما با آنها مواجه هستیم'.

'آنگ سان سوچی' بدون ارائه تضمینی برای بازگشت همه روهینگیایی هایی که خاک این کشور را ترک کرده اند و به بنگلادش پناه آورده اند، تصریح کرد: ما آماده آغاز فرایند تایید در هر زمانی هستیم. 

این برنده جایزۀ صلح نوبل که تا به امروز پشتیبان عملکرد ارتش میانمار بوده است، گفت: نیروهای امنیتی دستورالعملی دریافت کرده اند که در جریان عملیات ضدتروریستی خود، از همه ابزار استفاده کنند تا از ورود آسیب‌های جانبی و همچنین زخمی شدن غیرنظامیان جلوگیری شود.

ارتش میانمار تحت پوشش عملیات ضدتروریستی متهم به سوء استفاده از موقعیت و قدرت است. سازمان ملل نیز اقدامات خشونت بار ارتش در این ایالت را یک 'پاکسازی قومی' خوانده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.