بصائر

فرهنگی ، سیاسی ، ورزشی ...

بصائر

فرهنگی ، سیاسی ، ورزشی ...

مسعود بارزانی تحت پیگرد قضایی قرار گرفت فوری/ مصوبه لشکر کشی عراق به کرکوک صادر شد


فوری/ مصوبه لشکر کشی عراق به کرکوک  صادر شد

پارلمان عراق روز چهارشنبه در جلسه ای ویژه که نخست وزیر و وزیران کشور، دفاع، نفت و مشاور امنیت ملی عراق حضور داشتند، مصوبه نهایی برای تنبیه اقلیم کردستان عراق به خاطر برگزاری همه پرسی غیرقانونی را تصویب کرد و مسعود بارزانی را تحت پیگرد قضایی قرار داد.

به گزارش کارگرآنلاین، این مصوبه که دوشنبه گذشته به تصویب اولیه گذاشته شده بود، بعد از اصلاح نگارشی مواد آن، در حضور نخست وزیر و وزیران امنیتی و نفت عراق به تصویب گذاشته شد و با اکثریت اعضا به تایید رسید.
 
 پاره ای از مواد این مصوبه شامل تاکید بر ضرورت اجرایی کردن تمامی مصوبات شورای امنیت ملی عراق است که دوشنبه شب گذشته علیه همه پرسی اقلیم کردستان عراق تصمیم گیری شد.
   
پیگرد قضایی تمامی عوامل اجرایی همه پرسی از جمله رییس پایان یافته دوره ریاست اش بر اقلیم کردستان عراق (مسعود بارزانی) و تحویل او به دادگاه برای محاکمه قضایی از مواد مهم این مصوبه تنبیهی پارلمان عراق است.
 
پیگرد قضایی تمامی کارکنان کرد شاغل در ادارات دولت مرکزی عراق که در اجرای همه پرسی شرکت کردند، یکی دیگر از مواد مصوبه پارلمانی است.
 
بستن تمامی گذرگاه های مرزی که خارج از کنترل دولت مرکزی عراق در اقلیم کردستان عراق هستند و درخواست از کشورهای همجوار برای کمک به بغداد در این خصوص نیز ماده تنبیهی دیگری است که تعامل تجاری اقلیم را با کشورهای همجوار متوقف می کند.
 
به نوشته مصوبه پارلمانی عراق، هر کالای ورودی به عراق از این گذرگاه ها به عنوان کالاهای قاچاق قلمداد می شود.
 
پارلمان عراق همچنین از حیدر العبادی به عنوان فرمانده کل قوای مسلح عراق خواسته است که به نیروهای امنیتی عراق برای بازگشت و استقرار در مناطق مورد اختلاف از جمله کرکوک و بازگرداندن تمامی چاه های نفت شمال در کرکوک به زیر نظر وزارت نفت عراق دستورات لازم را صادر کند.
 
به نوشته این مصوبه پارلمانی، دولت مرکزی عراق بر اساس قانون اساسی و دیگر قوانین وضعی این کشور موظف به حمایت و حفاظت از جان تمامی شهروندان عراق است.
 
به نوشته ایرنا، مصوبه پارلمان عراق تاکید کرده است که همه پرسی دوشنبه گذشته در اقلیم کردستان عراق، براساس قانون اساسی از جمله ماده یک قانون، فاقد مشروعیت است.
 
هیات دولت عراق نیز سه شنبه شب گذشته در مصوبه ای یک ضرب الاجل سه روزه برای دولت اقلیم کردستان عراق جهت تحویل تمامی گذرگاه های مرزی و فرودگاه ها را در دو شهر اربیل و سلیمانیه به دولت مرکزی عراق تعیین کرده بود.
 
این ضرب الاجل از پس فردا جمعه شروع می شود و دولت مرکزی عراق همه پروازها از و به اقلیم کردستان عراق را تا اطلاع ثانونی به حال تعلیق درآورده است.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.