بصائر

فرهنگی ، سیاسی ، ورزشی ...

بصائر

فرهنگی ، سیاسی ، ورزشی ...

دادستان تهران عنوان کرد همسران تعدادی داعشی در ایران بازداشت شدند/ شناسایی ۲۳ متهم مرتبط با پرونده حمله تروریستی به مجلس

تخصصی نمودن رسیدگی به جرایم گروهک‌ها

دادستان تهران به وضعیت امنیتی ایران و منطقه پرداخت و با خاطر نشان نمودن اهمیت تامین امنیت به عنوان یکی از مسائل مهم منطقه، جنگ‌های سوریه، عراق و یمن، ناآرامی‌های موجود در بحرین، قاچاق مواد مخدر از افغانستان و حوادث اخیر لبنان و موضوع اقلیم کردستان را مصادیقی از ناآرامی‌های منطقه غرب آسیا دانست و سفرهای اخیر مقامات آمریکایی به کشورهای منطقه را مرتبط با این موضوع ارزیابی نمود که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران در کنار این همه ناآرامی‌ها تا چه حد در امنیت به سر می‌برد.

جعفری دولت‌آبادی از جمله تدابیر دادسرای تهران در افزایش کیفیت رسیدگی به جرایم علیه امنیت را، تخصصی نمودن رسیدگی به جرایم گروهک‌ها به‌ویژه گروهک تروریستی داعش اعلام نمود و با اظهار این که تا کنون برای چهار قاضی دادسرای تهران ابلاغ ویژه جهت رسیدگی به جرایم اعضای گروهک داعش صادر گردیده، اظهار داشت: تلاش دادسرا بر تخصصی نمودن رسیدگی به جرایم سایر گروهک‌ها مانند پژاک و منافقین است تا با قدرت و سرعت بیشتری چنین متهمانی شناسایی و محاکمه شوند.

شناسایی 23 متهم مرتبط با پرونده حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی

دادستان تهران در خصوص پرونده اقدام گروهک تروریستی داعش نسبت به مجلس شورای اسلامی، از شناسایی و دستگیری 23 متهم مرتبط با این پرونده و رسیدگی به اتهامات آن‌ها در ناحیه 33 دادسرای تهران خبر داد و ضمن تشکر از سرپرست این دادسرا، در خصوص پرونده دیگری که اخیراً در خصوص اعضای گروهک داعش به دادسرا ارسال شده، اظهار داشت: این پرونده موضوع اتهامات اشخاصی است که با خانواده‌هایشان به قصد پیوستن به گروهک داعش از ایران خارج شده و از راه ترکیه به سوریه رفته بودند و پس از عقب راندن گروهک داعش از خاک سوریه، به‌ناچار به ایران بازگشته‌اند؛ وی اظهار داشت: اکثریت این افراد زنانی هستند که شوهرانشان جزو سربازان گروهک داعش بوده و در جنگ به هلاکت رسیده یا دستگیر شده‌اند.

دادستان تهران با اعلام این که پرونده این افراد به دادسرای شهید مقدس ارجاع شده است، در خصوص نحوه اقدامات زنان دستگیر شده افزود: این‌ها با علم به این که داعش گروهی مسلح و معاند است، با اخذ وجه و دستمزد به خدمت این گروهک درآمدند و حین دستگیری، وجوه قابل توجهی از آن‌ها کشف شده است.

جعفری دولت‌آبادی هم‌چنین از تایید حکم اعدام یک عضو گروهک داعش در دیوان عالی کشور خبر داد و در خصوص اقدامات اخیر شمار معدودی در حمله به بانک‌ها و برخی اماکن عمومی اظهار داشت: حمله به بانک‌ها و احراق اماکن عمومی، جرم علیه امنیت است؛ زیرا به قصد مقابله با نظام محقق می‌شود و به این‌‌گونه جرایم در دادسرای شهید مقدس رسیدگی می‌شود.

دادستان تهران افزود: از خانواده‌ها می‌خواهیم جوانان خود را کنترل کنند تا گرفتار فراخوان‌های فضای مجازی جهت اقدام علیه امنیت نشوند.

اولین واکنش سیدحسن نصرالله به استعفای سعد حریری/ این تصمیم دیکته عربستان است

سخنرانی دبیرکل حزب‌الله لبنان با محوریت آخرین تحولات این کشور دقایقی پیش آغاز شد.

به گزارش فارس، «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان یکشنبه شب درباره آخرین تحولات مربوط به لبنان پس از استعفای سعد الحریری از سمتش سخنرانی کرد.

وی در ابتدای سخنرانی خود اشاره کرد که فقط به دلیل اعلام استعفای سعد الحریری تصمیم گرفت که امشب سخنرانی ایراد کند.

نصرالله افزود: چند روز قبل یکی از مسئولان سعودی درباره جدایی حزب الله از دولت اظهار نظر و تهدید کرده بود. سعد الحریری مجددا به عربستان سفر کرده بود و پس از آن اعلام استعفا کرد.

سید حسن نصرالله این سوال را مطرح کرد که چرا عربستان به سعد الحریری اجازه بازگشت به لبنان را نداده تا در کشور خودش اعلام استعفا کند.

دبیرکل حزب الله گفت: استعفای حریری تصمیم عربستان بوده که بر وی دیکته شده است. حریری در این مسئله نه تصمیمی گرفته و نه اقدام وی بوده است.

سید مقاومت تاکید کرد که زبان، مضمون و ادبیان استعفای الحریری با بیانیه‌های قبلی و حتی با بیانیه‌های رفیق الحریری متفاوت است.

 نصرالله تصریح کرد که این استعفا نشان دهنده دخالت زیاد و آشکارای عربستان سعودی در امور داخلی لبنان است و اگر بخواهیم به مضمون سیاسی بیانیه استعفای حریری پاسخ دهیم باید مستقیما به عربستان پاسخ دهیم نه خود حریری.

نصرالله تصریح کرد: مسئله کناره گیری حریری را باید در عربستان جست‌وجو کرد نه در لبنان. آیا این مسئله به تصاحب تخت پادشاهی عربستان ارتباط دارد؟همه نیک می‌داند که اجبار نخست وزیر دولت لبنان بر استعفا  نمی‌تواند ریشه در دلایل داخلی لبنان داشته باشد.

وی گفت: دولت لبنان می توانست ادامه دهد و با دستآوردهای جدید همراهی کند تا انتخابات پارلمانی آینده آغاز شود.

دبیرکل حزب الله لبنان تصریح کرد: پرسش‌های زیادی در ارتباط با استعفای سعد الحریری وجود دارد. آیا این به دلیل عدم رضایت عربستان از شخصیت وی بود و عربستان به دنبال فرد جایگزین برای وی است تا مطالباتش را محقق کند؟

سید حسن نصرالله تصریح کرد: علاوه بر این، پرسش‌هایی در مورد مکان وی در عربستان به ذهن متبادر می‌شود آیا حریری بازداشت شده است، آیا می‌تواند به لبنان برگردد؟ این پرسش‌ها در سایه بازداشت‌های اخیر عربستان موجه و قانونی است و یا اینکه استعفای حریری را باید در سیاق جنگ‌های منطقه‌ای عربستان در منطقه و یا غیره دانست؟

جانشین جدید ارتش را بیشتر بشناسید


امیر سرتیپ محمدحسین دادرس

امیر سرتیپ محمدحسین دادرس امروز با حکم رهبر انقلاب به سمت جانشینی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب شد. امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان پیش از این عهده دار این سمت بود.

به گزارش مشرق، امیر سرتیپ محمدحسین دادرس که تا پیش از این عهده دار معاونت هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران بود، در سال ۱۳۵۸ وارد دانشکده افسری امام علی(ع) نیروی زمینی ارتش شد و با ۱۱۰ ماه حضور در جبهه ها و مناطق عملیاتی، به ۵۵ درصد جانبازی نائل آمد.

دادرس دارای مدرک دکترای مدیریت استراتژیک از دانشگاه عالی دفاع ملی و استادیار، عضو هیات علمی دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش و مولف کتاب «تهدید شناسی و بحران» است.
علاوه بر تالیف کتاب «تهدید شناسی و بحران» از وی چندین مقاله نیز در ژورنالهای بین الملی و نشریات داخلی به چاپ رسیده است.

وی که رده های فرماندهی را در دوران دفاع مقدس طی کرده است، مشاغل مهمی نظیر فرماندهی لشکر ۶۴ پیاده ارومیه، جانشین نیروی زمینی ارتش، فرماندهی نیروی زمینی، معاون هماهنگ کننده و ریاست ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران را بر عهده داشته است.

دادرس همچنین، عضو مجمع سازمان های صنایع دفاعی، صا ایران، سازمان صنایع هوایی، مجمع سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح وعضو مجمع سازمان اتکا است که عالی ترین شورای هدایت و تصمیم گیری برای این مجموعه ها به حساب می‌آید.

فرمانده جدید نیروی دریایی ارتش کیست؟

دریادار خانزادی

دریادار خانزادی با حکم فرمانده کل قوا به عنوان فرمانده جدید نیروی دریایی ارتش منصوب شد.

به گزارش گروه دفاعی خبرگزاری تسنیم، امیر دریادار حسین خانزادی طی حکمی از سوی فرمانده کل قوا به عنوان فرمانده جدید نیروی دریایی ارتش منصوب شد.

دریادار خانزادی تحصیلات دانشگاهی خود را در دوره کارشناسی ناوبری و فرماندهی کشتی در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر طی کرده و دوره عالی خلبانی هاورکرافت و دوره کارشناسی ارشد مدیریت علوم دفاع دریایی را نیز در دانشکده فرماندهی و ستاد ارتش (دافوس) پشت سر گذاشته است.

بیشتر بخوانید: 3 انتصاب جدید در ارتش توسط فرمانده معظم کل قوا

وی همچنین دارای کارشناسی ارشد طرح‌ریزی جنگ دریایی در کشور پاکستان و دانش‌آموخته نظری مدیریت استراتژیک (نظامی) در مقطع دکتری PhD دانشگاه عالی دفاع ملی است.

علاوه بر این، دریادار خانزادی دوره‌های مختلف در حوزه مخابرات رادیویی و تاکتیکی افسران و نیز فرماندهی و خلبانی هاورکرافت‌های BH7 و SRN6 را پست سر گذاشته و در حوزه‌های مختلف از جمله قوانین بین‌الملل راه دریایی کنترل آتش توپخانه، ناوبری الکترونیکی، جنگ‌های نوین، جنگ‌های الکترونیک، حقوق بین‌الملل دریایی، عملیات ضد سطحی، طرح‌ریزی عملیات دریایی، مدیریت ایمنی دریایی،‌مدیریت نگهداری و تعمیر شناورهای دریایی نقش‌آفرینی کرده است.

دریادار خانزادی عضو هیات علمی وزارت علوم با رتبه استادیار است و تحقیق دانشجویی خود در مقطع کارشناسی ارشد را با عنوان «کاربرد هاورکرافت در ماموریت‌های آینده نداجا با رویکرد به تهدیدات» تهیه و در حوزه‌های مختلف علوم دریایی نیز به عنوان مدرس مشغول به کار است.

دریادار خانزادی با تسلط به زبان انگلیسی و نقش آفرینی در تدوین سند راهبردی نیروی دریایی آینده برای افق 1404، تاکنون در تالیف و ترجمه چند کتاب ازجمله «تاکتیک‌ها و تجهیزات دریایی»، «هدایت و کاربری هواپیماهای بدون سرنشین KD2R5Q» و همچنین «تنگه‌های راهبردی جهان» مشارکت داشته و چند کتاب نیز با موضوع کاربرد هاورکرافت‌ها، ژئوپلیتیک اقیانوس هند، اصول پایه قدرت دریایی و ... در دست تدوین دارد.

از جمله مسئولیت‌های امیر خانزادی در گذشته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- مسئولیت افسر توپخانه و ملوان و مخابرات در ناو گروه شناورهای آب خاکی

- مسئولیت افسر توپخانه و ملوان و ضد زیردریایی در ناوگروه ناوشکن‌های نداجا

- مسئولیت افسر عملیات، فرمانده دوم و فرماندهی اسکادران هواناوهای نداجا

- مسئولیت مدیر آموزش یگانی در معاونت آموزش و نیز معاونت طرح و برنامه‌ و بودجه نیروی دریایی ارتش اشاره کرد.

انتهای پیام/

تلاش آمریکا برای تقسیم سوریه در شرق فرات


ولایتی گفت: آمریکا در شرق فرات به دنبال تقسیم سوریه است، اما آنچه که حتمی است این است که آمریکا موفقیتی در این زمینه به دست نخواهد آورد و شهر الرقه به دست ملت و دولت سوریه آزاد خواهد شد و دولت سوریه منطقه شرق فرات را تحت سیطره خود در خواهد آورد.

به گزارش افکارنیوز، در این دیدار که بعد از ظهر امروز (جمعه) در بیروت انجام گرفت دو طرف درباره روابط دو جانبه و تحولات منطقه ای گفت و گو و تبادل نظر کردند.


مشاور بین الملل مقام معظم رهبری بعد از دیدار با رئیس پارلمان لبنان با اشاره به آشنایی سی ساله خود با نبیه بری، دیدار با وی را بسیار خوب و سازنده توصیف کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی برای بری و جایگاه سیاسی ایشان در لبنان قائل است.


ولایتی با تبریک پیروزی های اخیر لبنان برابر گروه های تروریستی، افزود: دو کشور اتفاق نظر دارند که پیروزی های اخیر حاصل شده در لبنان، سوریه و عراق برابر گروه های تروریستی در واقع پیروزی خط مقاومت در منطقه و به نفع کل منطقه است.


وی تصریح کرد: آمریکایی ها و صهیونیست ها به دنبال ایجاد تفرقه و شکست جبهه مقاومت هستند و در حال حاضر بیشترین فشار را به سوریه وارد می کنند تا آن را به شکست بکشانند.


وی ادامه داد: آمریکا در شرق فرات به دنبال تقسیم سوریه است، اما آنچه که حتمی است این است که آمریکا موفقیتی در این زمینه به دست نخواهد آورد و شهر الرقه به دست ملت و دولت سوریه آزاد خواهد شد و دولت سوریه منطقه شرق فرات را تحت سیطره خود در خواهد آورد.


ولایتی بر اتفاق نظر خود و نبیه بری در خصوص این موضوعات تاکید کرد.


علی اکبر ولایتی مشاور بین الملل رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته به منظور شرکت در نشست اتحادیه جهانی علمای مقاومت و نیز دیدار با مقام های لبنان وارد این کشور شد.

هشدار مرجعیت عراق نسبت به تحرکات تروریست‌ها در اربعین


مرجعیت عالی‌قدر عراق نسبت به هدف قرار گرفتن کاروان‌های زیارتی اربعین از سوی تروریست‌های فراری هشدار داد و بر لزوم حفظ فضای مذهبی و اخلاقی در حین برگزاری این مراسم تاکید کرد.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، سیداحمد صافی، نماینده مرجعیت عالی‌قدر عراق در خطبه‌های امروز نماز جمعه کربلاء ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه عملیات‌ نیروهای عراقی با پیروزی نهایی بر تروریست‌ها حل و فصل یابد، اظهار داشت: نیروهای عراقی در حال حاضر نیز در جنگی سخت با داعشی‌های باقی مانده در نقاط مختلف به سرمی‌برند.

نماینده مرجعیت عالی‌قدر در ادامه بر لزوم ‌آماده‌سازی فضای جامعه برای برگزاری زیارت اربعین که تنها دو هفته به آن باقی مانده تاکید کرد و نسبت به برخی مناطق که تروریست‌های شکست خورده در عملیات‌های مختلف در آنجا پناه گرفته‌اند و نسبت به هدف قرار گرفتن کاروان‌های زیارتی اربعین از سوی این تروریست‌های فراری هشدار داد.

وی از موکب‌داران خواست خود را مسئول حفظ جان زائران دانسته و نسبت به هرگونه اقدام گروه‌های تروریستی شکست خورده علیه زائران هوشیار باشند.

نامه بی ‌سابقه کره شمالی به غرب در باره جنگ هسته ای

کره شمالی در اقدامی بی‌سابقه نامه‌ای سرگشاده برای غرب ارسال کرده و از آنها خواسته در برابر "دولت شرور و بی مسئولیت" ترامپ بسیار هوشیار باشند.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، روزنامه ایندیپندنت نوشت: در این نامه، کره شمالی به عنوان یک "قدرت هسته‌ای پیشرفته" معرفی شده است.

اعتقاد بر این است که این نامه از سوی کمیته امور خارجه کره شمالی برای تعدادی از کشورهای غربی فرستاده شده باشد اما جولی بیشاپ، وزیر امورخارجه استرالیا اولین کسی بود که وجود این نامه را علنی کرد.

 

ادامه مطلب ...