امیرمومنان علی (ع) می فرمایند: « نزدیکترین خویشى، دوستى دل ها است.»
امام حسن مجتبی (ع) می فرمایند: «خویشاوند، کسى است که پیوند دوستى او را نزدیک کرده باشد، هر چند نسبتش دور باشد و بیگانه، کسى است که از دوستى به دور است، هر چند نسبتش نزدیک باشد. هیچ چیزى به بدن نزدیکتر از دست نیست اما همین دست وقتى بشکند (تباه شود) آن را ببرند و از بدن جدا کنند.»
علاوه بر این، روایات عواملی که سبب جذب محبت می شود را نیز تصریح کرده اند.
پیامبر خدا (ص) در پاسخ به این پرسش که چه چیز موجب محبت خدا و مردم فرمودند: «به آنچه نزد خداوند عزّ و جلّ است دل ببند تا خدایت دوست بدارد و از آنچه مردم دارند دل بر کن، مردم دوستت خواهند داشت.»
امام علی (ع) نیز در این باره می فرمایند: «سه خصلت موجب جلب محبّت مى شود: خوش خویى، ملایمت و فروتنى.»
علاوه بر این، امام باقر (ع) فرموده اند: «چهره شاد و روىِ باز، وسیله جلب محبّت و مایه تقرّب به خداست و تُرشرویى و گرفتگى چهره، سبب جلب دشمنى و مایه دورى از خدا است.»
و از حضرت صادق (ع) است که: «رحمت خدا بر آن بنده اى که محبت مردم را به خود جلب کند و با آنان در حدّ فهم و شناختشان، سخن بگوید و از گفتن آنچه توان فهمش را ندارند و انکار مى کنند، خوددارى کند.»
ایشان همچنین می فرمایند: «سه چیز محبّت مى آورد: دیندارى، فروتنى و بخشندگى.»
البته آیات نورانی قرآن و نیز روایات ائمه علیهم السلام از دوستی با برخی افراد ما را بر حذر داشته و از آن نهی کرده اند.
چنان که خداوند متعال در آیه 22 سوره مجادله می فرماید: «نمى یابى مردمى را که به خدا و روز قیامت ایمان آورده باشند، ولى با کسانى که با خدا و پیامبرش مخالفت مى ورزند دوستى کنند هر چند آن مخالفان، پدران یا فرزندان یا برادران و یا قبیله آنها باشند. خدا بر دلهاى چنین کسانى ایمان رقم زده است».
و از امیرمومنان امام علی (ع) است که: «دوستى عوام مانند ابر، از هم گسیخته مى شود و همچون سراب محو مى گردد.»
ایشان همچنین در این باره می فرمایند: « دوستى احمق چون درخت آتش است که اجزاى آن یکدیگر را مى سوزانند.»
و مولای متقیان (ع) فرموده اند: «مبادا دشمنان خدا را دوست بدارى، یا دوستیت را نثار کسى جز دوستان خدا کنى که هر کس مردمى را دوست بدارد با آنان محشور شود.»
منابع:
غررالحکم
میزان الحکمه
تحف العقول
انتهای خبر/