بصائر

فرهنگی ، سیاسی ، ورزشی ...

بصائر

فرهنگی ، سیاسی ، ورزشی ...

واکنش کاخ سفید به نامه اعتراضی ظریف به بان کی مون

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه در واکنش به نامه اعتراضی وزیر خارجه ایران به دبیر کل سازمان ملل متحد درباره حکم دادگاه عالی آمریکا برای مصادره اموال ایران، گفت که این حکم، مطابق با قوانین بین‌المللی بوده است.

به گزارش افکارنیوز، «مارک تونر»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به نامه اعتراضی محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران به بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد درباره رأی دیوان عالی آمریکا برای مصادره دارایی بانک مرکزی ایران، مدعی شد این حکم به دلیل انطباق با قوانین آمریکا، ناقض قوانین بین‌المللی هم نیست.

وی گفت: «تا آنچا که این نامه به رأی دیوان عالی آمریکا در پرونده 'بانک مرکزی و پترسون' مربوط می‌شود، اعتقاد ما این است که قوانین آمریکا و اعمال آن قوانین توسط دادگاه‌، مطابق با قوانین بین‌المللی است.»

ظریف در نامه‌ای به بان‌کی‌مون در روز جمعه از وی خواسته بود که سازمان ملل با به کارگیری «مساعی جمیله خود» از دولت آمریکا بخواهد به تعهدات بین‌المللی‌اش پایبند باشد.

«استفان دوژاریک»، سخنگوی بان‌کی‌مون روز جمعه ضمن تأیید دریافت نامه ظریف، در جمع خبرنگاران گفت: «بدیهی است که ما آن را بررسی خواهیم کرد. مساعی جمیله سازمان ملل همواره طبق روال معمول برای حل هر تنش یا مسئله میان دو طرف، بنا به درخواست آنها در دسترس است.»

دیوان عالی آمریکا روز چهارشنبه هفته گذشته (اول اردیبهشت‌ماه) پرداخت حدود 2 میلیارد دلار به خانواده‌های قربانیان بمب‌گذاری سال 1983 از محل دارایی‌های مصادره شده ایران را تایید کرد. 

دادگاه فدرال آمریکا در سال 2007 در حکمی خواستار پرداخت مبلغ 2.65 میلیارد دلار به خانواده‌های قربانیان انفجار سال 1983 بیروت و چند انفجار دیگر شده بود.

این حکم در سال 2014 تائید و قرار شد به بهانه پرداخت غرامت، نزدیک به 2 میلیارد دلار از محل مبالغ بلوکه‌شده بانک مرکزی ایران برداشت شود. این مبلغ در حال حاضر در حسابی در سیتی بانک نیویورک نگهداری می‌شود.

بانک مرکزی، سپس با استناد به قراردادی بین ایران و آمریکا در سال 1955 که به موجب آن واشنگتن از برداشت از این حساب منع شده، درخواست تجدید نظر در حکم صادر شده را کرد. 

اما از سوی دیگر، کنگره، سال 2012 با قانونی با عنوان «کاهش تهدیدهای حقوق بشر ایران و سوریه» صادر کرده که مجوز برداشت از حساب بانک مرکزی و پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان این حمله را می‌دهد. 

بانک مرکزی ایران می‌گوید کنگره با تصویب این قانون، بر خلاف اصل تفکیک قوا عمل کرده و بر نتیجه پرونده‌ای که در قوه قضائیه آمریکا در حال بررسی بوده، اثر گذاشته است.

دیوان علی آمریکا در حکم جدید، درخواست تجدید نظر بانک مرکزی را رد کرده و مدعی شده کنگره بر خلاف اصل تفکیک قوا در قانون اساسی که اختیارات قوای سه گانه آمریکا را مشخص می‌کند، عمل نکرده است.

ایران هر گونه دخالت در انفجار سال 1983 در پایگاه نیروی دریایی آمریکا در بیروت که به مرگ 241 سرباز آمریکایی منجر شد را رد کرده است. 

 

یویورک تایمز: واکنش نیویورک تایمز به ارسال نامه ظریف به سازمان ملل

روزنامه نیویورک تایمز در واکنش به ارسال نامه وزیر امور خارجه ایران به دبیر کل سازمان ملل نوشت حکم دیوان عالی آمریکا یکی از حامیان سرسخت رابطه با واشنگتن را هم به تکاپو انداخته است.

به گزارش افکارنیوز، روزنامه نیویورک تایمز روز جمعه ارسال نامه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به دبیر کل سازمان ملل در اعتراض به حکم ضدایرانی دیوان عالی آمریکا را حائز اهمیت دانست.

این روزنامه نوشته است: «اینکه آقای ظریف این نامه را نوشته است، حائز اهمیت است، از جمله به این دلیل که او جزو سرسخت‌ترین مدافعان بهبود روابط با ایالات متحده بوده است.»

نیویورک تایمز افزود: «هم آقای ظریف و هم جان کری وزیر خارجه (آمریکا) جزو معماران ارشد توافق برجسته‌ای بودند که در ماه جولای برای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران در برابر کاهش تحریم‌های اقتصادی ایران، به دست آمد. هر دو طرف ابراز امیدواری کردند که این توافق به بهبود روابط دیپلماتیک منجر شود.» 

دیوان عالی آمریکا هفته گذشته درخواست ایران برای تجدید نظر در حکم مصادره حدود دو میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را رد کرد. این مبلغ قرار است به خانواده‌های قربانیان انفجار سال 1983 مقر نیروهای آمریکایی در بیروت و انفجار 1996 در «الخُبر» عربستان، که واشنگتن آن‌ها را به تهران نسبت داده، پرداخت شود.

مقامات ایرانی این اقدام را که ناقض اصل مصونیت حاکمیتی کشورهاست، «دزدی آشکار» توصیف کرده و وعده داده‌اند که از مسیر مراجع بین‌المللی، این مبلغ را بازگردانند.

ظریف شب گذشته در نامه‌ای به بان‌کی مون دبیر کل سازمان ملل، نوشت: «جمهوری اسلامی ایران دولت آمریکا را مسئول این سرقت شرم آور که در پوشش یک حکم قضایی انجام شده، می‌داند و مصمم است از کلیه روش‌های قانونی برای اعاده اموال به سرقت رفته و بهره متعلقه از تاریخ انسداد آن توسط آمریکا اقدام کند.»

وی افزود: «در واقع این آمریکا است که از مدت‌ها قبل می‌بایست به خاطر سیاست‌های خصمانه همیشگی‌اش علیه مردم ایران غرامت بپردازد.»

ایران باید روی موشک هایش به اسرائیل درود بفرستد!

یورگن هادت گفت: سفر آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان به ایران غیر معمول است مگر این‌که این کشور بر موشک‌هایش برچسب «درود و تهنیت به اسرائیل» را نصب نماید.

به گزارش افکارنیوز، «یورگن هادت» از مقام‌های دولت آلمان و  هماهنگ کننده امور مرتبط با کشورهای اقیانوس اطلس این کشور در سخنانی پیرامون سفر احتمالی صدراعظم آلمان به ایران و احتیاط برلین در روابط تجاری با ایران گفت: «سفر "آنگلا مرکل" صدر اعظم آلمان به ایران غیر معمول است مگر این‌که این کشور بر موشک‌هایش برچسب  "درود و تهنیت به  اسرائیل" را نصب نماید.»

به نوشته وبگاه خبری شبکه «دویچه وله آلمان» وی در ادامه گفت: «اگر رییس جمهور ایران از فرصت سفر به آلمان استفاده کرده و به طور رسمی حق موجودیت اسرائیل را تصدیق نماید، آنگاه این امر محقق می‌شود. کاملا روشن است که احتمال داد و ستد خوب وجود دارد اما روابط دوجانبه در میان مدت سفت و سخت باقی خواهند ماند.»

بر اساس این گزارش، قرار است «زیگمار گابریل» وزیر اقتصاد آلمان در دوشنبه در راس هیئتی متشکل از 150 نماینده تجاری وارد تهران شود.

سخنگوی گابریل در این باره گفت: «ما شرایط بالقوه برای روابط نزدیکتر با ایران به ویژه در حوزه مهندسی مکانیک یا انرژی تجدیدپذیر را مشاهده می‌کنیم.»

علی‌اکبر ولایتی : دیپلماسی بدون قدرت دفاعی بی‌ثمر است/ اگر ایران قدرت نداشته باشد کسی به حرف دیپلمات گوش نمی‌دهد

علی اکبر ولایتی

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با تأکید بر اینکه قدرت دفاعی و توان دیپلماسی یک کشور مکمل یکدیگر هستند و تعارضی با هم ندارند، خاطرنشان کرد: بدون قدرت دفاعی فعالیت‌های دیپلماتیک یک کشور هیچ ثمری نخواهد داشت.

علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل، وزیر اسبق امور خارجه و مسئول تیم ایران در مذاکرات مهم قطعنامه 598 در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم به تبیین ارتباط توان دفاعی یک کشور با پیشبرد مناسبات دیپلماتیک آن نظام در عرصه بین‌الملل پرداخت.

وی در بخشی از این گفت‌وگو تأکید می‌کند که بدون قدرت دفاعی، تحولات و فعالیت‌های دیپلماتیک هیچ پشتوانه‌ای نخواهد داشت ودرحقیقت تلاش‌های دیپلماتیک بدون اینکه اتکای به یک دولت قدرتمند وجود داشته باشد بی‌ثمر خواهد بود.

وی تصریح کرد: اگر دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در یک کشور بیگانه ازجانب یک ایران قدرتمند سخن بگوید سخنش نفوذ دارد ولی اگر ایران، قدرتی نداشته باشد کسی به حرف آن دیپلمات گوش نمی‌دهد، بنابراین موارد مطرح‌شده مکمل هم هستند و هیچ کدام جای دیگری را نمی‌گیرد یعنی نمی‌شود یک کشور صرفاً به قدرت دفاعی خود متکی باشد اما تلاش دیپلماتیک نداشته باشد.

به‌گفته علی اکبر ولایتی، میدان دیپلماسی یک میدان و میدان دفاعی میدان دیگری است ولی مجموعه این دو، مجموعه کاملی را ایجاد می‌کند تا اینکه یک کشور بتواند حضور فعالی داشته باشد و درعین حال از کیان و منافع خود نیز دفاع کند.

حاشیه نگاری میزان از مراسم رژه ارتش طلسم اس 300 شکسته شد/ سلفی خبرنگاران خارجی با نیروهای ایرانی

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، مراسم  رژه روزارتش که با حضور رئیس جمهور در جوار مرقد مطهر امام خمینی (ره) برگزار شد با حاشیه هایی همراه بود که در ادامه می خوانید.

چخماقی//

بیش از 200 خبرنگار داخلی و خارجی از رسانه های دیداری و شنیداری این مراسم را پوشش خبری می دادند.
پس از سخنرانی رئیس جمهور و زمانی که نوبت به رژه یگان های پیاده ارتش بود 9 هواپیمایی نیروی هوایی ارتش با پرواز بر فراز محل رژه باعث شدند تا جهت لنز دوربین عکاسها به سمت آسمان تغییر پیدا کند.

چخماقی//

علی رغم شدت گرفتن وزش باد و افزوده شدن بر برودت هوا در هنگام برگزاری مراسم سرودهای حماسی گروه همنوازان ارتش و رژه پرصلابت و آهنگین یگان های پیاده فضایی گرم و پرحرارت را در محل برگزاری رژه ایجاد کرده بود.

جانبازان ارتش جمهوری اسلامی ایران اولین گروهی بودند که سوار بر ویلچر از مقابل جایگاه ویژه مراسم عبور کردند.

چخماقی//

خبرنگاران برخی از رسانه های خارجی همچون CCTV چین و المنار لبنان که به آمادگی و توانمندی بالای نیروهای مسلح ایران اذعان داشتند، درهنگام برگزاری مراسم رژه با یگان هایی که مشغول رژه بودند برای یادگاری عکس سلفی می انداختند.

بسیجیان شرکت کننده در مراسم رژه روزارتش دردستان خود پرچم هایی با شعارهای کلنا عباسک یا زینب، مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، ما ایستاده ایم و همچنین تا زنده ایم رزمنده ایم، داشتند.

چخماقی//

جملات حک شده بر روی بنرهای سامانه های موشکی نیروی هوایی ارتش و قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء جملاتی از مقام معظم رهبری بود؛ " توان موشکی ما قابل مذاکره نیست" و "رژیم صهیونیستی 25 سال آینده را نخواهد دید" از جمله عبارت های مقام معظم رهبری بودند.

در حالی که از چند روز گذشته گمانه زنی هایی در خصوص نمایش سامانه موشکی اس 300 در رژه امروز روز ارتش مطرح شده بود و درحالی که از ساعات ابتدایی صبح در میان خبرنگاران زمزمه هایی مبنی بر نمایش این سامانه که به تازگی از روسیه تحویل گرفته شده به گوش می رسید سرانجام این سامانه در رژه امروز نمایش داده شد.

انتهای پیام/

مهمترین رویدادهای نظامی ایران در هفته ای که گذشت جزئیات حضور ارتش ایران در سوریه

خبرگزاری میزان-گروه سیاسی: در هفته ای که گذشت برنامه ها و مراسم های مختلفی که در سطح کشور انجام شد و فرماندهان نظامی اعم از فرماندهان سپاه و ارتش و ستاد کل نیروهای مسلح نیز سخنان پر اهمیتی را در برخی از این مراسم ها بیان کردند که در ادامه مهمترین این خبرها را مرور می کنیم:

رژه اقتدار آفرین ارتشی ها در حضور رئیس جمهور (29 فروردین)

در رژه ارتش جمهوری اسلامی ایران که در جوار حرم مطهر بنیانگذار کبیر جمهموری اسلامی ایران، به مناسبت روز 29 فروردین برگزار شد، کلیه یگان‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران با مانور و رژه یکپارچه خود آخرین دستاوردهای نظامی خود را به نمایش گذاشتند.

در این مراسم علاوه بر یگان های پیاده نیروهای سه گانه ارتش "سامانه دفاعی اس 300، بمب‌های قاصد، زوبین ، یاسر، سجیل، قدر، ثاقب، هواپیماهای صاعقه، اف 5، میگ 29، اف 14، اف4،اف7، هواپیماهای سوخت رسان 707،موشکهای قادر، نصر، فکور،فاو، فاو500 موشک‌های دامی AM54، AM7E،A9G، موشک آزمایشی TGM و بمب افکن هزار پوندی CCG"، از مقابل جایگاه عبور کردند.
  ادامه مطلب ...