بصائر

فرهنگی ، سیاسی ، ورزشی ...

بصائر

فرهنگی ، سیاسی ، ورزشی ...

ذوق زدگی عجیب جمهوری آذربایجان از اغتشاشات اخیر ایران !

ذوق زدگی افراطی رسانه‌های جمهوری آذربایجان از حرکت‌های اغتشاش آمیز اخیر در ایران، سبب شد دست اندرکاران رسانه‌ای باکو تعطیلات کریسمس را که دولت لائیک جمهوری آذربایجان نیز به تبعیت از جهان غرب این ایام را از اعیاد رسمی این کشور می‌داند، کنار بگذارند .


% buffe
به گزارش سرویس سیاسی نوداد (سکوی اجتماعی خبر) ذوق زدگی افراطی رسانه‌های جمهوری آذربایجان از حرکت‌های اغتشاش آمیز اخیر در ایران، سبب شد دست اندرکاران رسانه‌ای باکو تعطیلات کریسمس را که دولت لائیک جمهوری آذربایجان نیز به تبعیت از جهان غرب این ایام را از اعیاد رسمی این کشور می‌داند، کنار بگذارند و در شیفت‌های اضافه کاری حاضر شده، ضمن تلاش برای ایفای نقش خود در فضاسازی رسانه‌ای آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران، سعی کنند از این نمد برای خود نیز کلاهی بدوزند. سایت‌های اینترنتی رسانه‌های رسمی و نیمه رسمی باکو اعم از خبرگزاری دولتی آذرتاج و خبرگزاری‌های نیمه رسمی «ترند» و «آپا» و شبکه‌های تلویزیونی باکو با وجود تلاش حداکثری شان برای تظاهر به رویکرد «خبررسانی صرف»، گویی به «مرده شمار» تبدیل شده‌اند و با استناد به منابع غربی و صهیونیستی و شبکه معلوم الحال «العربیه» رژیم سعودی به طور دائم به روزرسانی می‌شوند و همانند شمارشگر دائما کنتور می‌اندازند که: دو نفر در اعتراضات در ایران کشته شدند.... تعداد کشته‌های اعتراضات در ایران به هشت نفر رسید.... تعداد کشته‌ها در ایران به 10 نفر رسید..... شمار کشته شدگان در ایران افزایش یافت..... تعداد کشته شدگان در ایران به 20 نفر رسید..... تعداد کشته شدگان در ایران به 30 نفر رسید»، منتشر می‌کنند. جالب آنکه یکی از دفاتر خبری رسمی ایران در باکو، در خبری که از نحوه خبررسانی رسانه‌های باکو درباره حرکت‌های اغتشاش‌گران ، به تهران مخابره کرده ، نوشته است : «بسیاری از رسانه‌ها و خبرگزاری‌های رسمی جمهوری آذربایجان ، اخبار مربوط به تجمعات ایران را بیشتر با رویکرد "اطلاع رسانی" به نقل از خود رسانه‌های رسمی ایران یا برخی خبرگزاری‌‍های مطرح جهان با عنوان تعداد کشته‌ها انعکاس می‌دهند اما در بین پایگاه‌های خبری هستند برخی رسانه‌های مجازی که بیشتر قصد موج سواری و تحریک احساسات مردم مناطق آذری‌نشین کشورمان را دنبال می‌کنند.»
  

اینکه دفتر خبری رسمی ایران در باکو سعی در لاپوشانی رویکرد خبری منفی رسانه‌های دولتی و رسمی جمهوری آذربایجان در دشمنی با ایران دارد، خود بحث مفصل دیگری دارد که باید به آن در جای دیگری پرداخته شود. اما، نگاهی به رویکرد اکثر رسانه‌های باکو نشان می‌دهد که ماشین تبلیغاتی حاکمیت جمهوری آذربایجان چند خط تبلیغی ضدایرانی را به طور همزمان درباره اغتشاشات در برخی نقاط ایران دنبال کرده‌اند:

تبعیت از خط رسانه‌ای آمریکا و رژیم صهیونیستی در انعکاس مبالغه آمیز حرکت‌های اغتشاشی و تلاش برای وانمود کردن اینکه ناآرامی تمام ایران را دربر گرفته است. رسانه‌های باکو در این زمینه، حتی پا را از اربابان غربی و صهیونیستی خود فراتر گذاشته و با توجه به فقدان هرگونه حساب و کتاب در عرصه رسانه‌ای جمهوری آذربایجان و حاکمیت تحریف و دروغ بر این کشور، در شمارش کشته شدگان ادعایی خود و انجام وظیفه « مرده شماری» ، ارقامی عجیب را اعلام می کنند که رسانه‌های غربی برای تظاهر به "دقت و صحت اخبارشان" از اعلام چنین ارقام مبالغه آمیزی به اصطلاح حیاء می‌کنند. اما، رسانه های باکو نیازی به چنین حیایی نیز نمی‌بینند.

تلاش برای تحریک قومی در مناطق آذری نشین ایران، خط تبلیغی دائمی رسانه های باکو علیه ایران است که این خط تبلیغی باکو در ایام مصادف با اغتشاش و اوباش‌گری به اوج خود می‌رسد. در واقع رسانه‌های باکو تخریب و خیانت و خرابکاری را همانند "نفس تازه ای" برای پیشبرد وظایف خود در قبال ایران می‌دانند. در روزهای اخیر، در حالی که تبریز و اردبیل و اکثر شهرهای آذری نشین ایران از تعدی‌های اغتشاش‌گران تحت هدایت دشمنان مصون بودند، رسانه‌های باکو ابتدا برای اینکه این آرامش را به سود تبلیغات قومیت گرایانه خود تعبیر کنند و به آن جهت دهند، به نقل از «عباس لسانی» یکی از عناصر قومیت گرا و ابزارهای رسانه‌های باکو در ایران ، آذری زبانان ایران را به اصطلاح به "دور ماندن از اعتراضات و تلاش برای خارج نشدن روند امور در مناطق آذربایجان ایران از کنترل قومیت گرایان" فراخواندند. رسانه های باکو سپس ادعا کردند اعتراضات به شهرهای آذربایجان که این رسانه‌ها از آن با نام جعلی "آذربایجان جنوبی" یا "جنوب" یاد می‌کنند، کشیده شد! رسانه‌های باکو با ذوق زدگی از سرداده شدن شعارهایی به زبان آذری و هتاکی  اغتشاش‌گران به پرچم ایران در این مناطق به اصطلاح خبر دادند! خبرسازی و نیز ذوق زدگی رسانه‌های باکو در انتشار گسترده حرکت‌های اغتشاش آمیز عناصر قومیت‌گرا طی روزهای اخیر با سمت و سوی بوق لجن پراکنی سعودی ، «العربیه» کاملا منطبق شد و رسانه‌های باکو نیز در راستای خط تبلیغی العربیه این ادعا را مطرح کردند که تمام اقوام در ایران اعم از «ترک و عرب و لر و کرد و بلوچ و گیلک و... » برای به اصطلاح تامین «حقوق ملی» خود به پا خاسته‌اند و فروپاشی مشابه از هم پاشیدن شوروی، سرنوشت حتمی ایران نیز است! آش این نوع تبلیغات به قدری شور شد که ناطق جعفرلی، یکی از کارشناسان غربگرا در جمهوری آذربایجان به رسانه‌های باکو توصیه کرد دست از نگاه قومی به تحولات ایران بردارند و بیشتر برای لائیک شدن ایران تبلیغ کنند!

تبلیغ برای لائیک و بی دین شدن ایران ، یکی دیگر از محورهای تبلیغاتی رسانه‌های باکو در خصوص حرکت‌های اغتشاش آمیز روزهای اخیر بوده است. رسانه‌های باکو در واقع حدیث نفس می‌کنند و به تبعیت از ترامپ و نتانیاهو مدعی هستند که قشر جوان در ایران ، لائیک و آئتیست است و اسلام و نظام اسلامی را نمی‌خواهد. در تلاش برای توجیه این ادعای مضحک، رسانه‌های باکو به نقل از یک کارشناس امور اقتصادی و سیاسی این کشور به طور تناقض آلودی نوشتند: « گرچه خیلی عجیب است، اما اکنون کسانی که در ایران به اعتراض مشغولند، خواهان این هستند که ایران دستکم مانند (جمهوری) آذربایجان ( لائیک ) بشود. در این معنا باید درک کنیم که لائیسم چقدر ضروری است. زیرا، این کشور طی پنج سال اخیر به یکی از قوی ترین کشورهای منطقه تبدیل شده است و لبنان و سوریه و یمن و عراق را در کنترل کامل خود دارد و کمربند گسترده شیعی را ایجاد کرده است. گرچه ایران به آمریکا فحش می‌دهد، اما فقط پس از مداخله آمریکا در منطقه، ایران بازیگر اصلی در کشورهای اطراف شد و شروع به اداره عراق و سوریه و یمن و لبنان کرد. وضعیت علم و تحصیلشان خوب است، پزشکی در ایران خیلی توسعه یافته است و ظرفیت اقتصادی این کشور خیلی قدرتمند است. اما، رژیمی که بر این کشور حاکم است، برای ایران مناسب نیست. این رژیم مانع جهش علمی و اقتصادی ایران می‌شود. نسل جوان به خوبی این را احساس می‌کند و خواهان تغییر است.»

لجن پراکنی و سیاه نمایی علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و به ویژه نیروی قدس و سردار قاسم سلیمانی و وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران نیز از دیگر خطوط تبلیغی رسانه‌های باکو طی روزهای اخیر بوده است که نشان می‌دهد باکو در این زمینه کاملا تابع رژیم صهیونیستی است. رسانه‌های باکو به طور دائم تلاش می‌کنند وانمود کنند که حرکت‌های اغتشاش آمیز واقعا حرکت‌های مردمی و اعلام نارضایتی اجتماعی است و علت آن نیز حمایت از سوریه و عراق و یمن است. در قالب همین خط تبلیغی، اغلب سایت‌های اینترنتی باکو در روزهای اخیر از «بازگشت قاسم سلیمانی» به تهران خبر دادند، اما حتی نیازی به این نیز ندیدند که بنویسند سردار سلیمانی در کجا بوده که به گفته آنها " به تهران بازگشته است؟"

یکی دیگر از محورهای اصلی تبلیغات ضدایرانی رسانه‌‌های باکو با سوء استفاده از حرکت‌های اغتشاش آمیز، پیشبرد تبلیغات این رسانه‌ها علیه رهبری و مقدسات دینی و ارزش‌های ملی ایران اسلامی است که به علت وقیحانه بودن جملات رسانه‌های باکو در این بخش، ناگزیر به خودداری از بازگویی و نقل این جملات هستیم. در این زمینه صرفا به اهانت وقیحانه فاضل مصطفی، عضو "کمیته امور اتحادیه‌های اجتماعی و سازمان‌های دینی" مجلس جمهوری آذربایجان اشاره می‌کنیم که به آذری‌های ایران و مردم ایران دوست جمهوری آذربایجان به علت حمایت از نظام جمهوری اسلامی ایران و مقابله با اغتشاش‌گران وابسته به آمریکا و رژیم صهیونیستی اهانت کرد و در گفتگو با سایت «مدرن» گفت : « ترک آذربایجانی (آذری‌های ایران) که از تعصبات ملی (قومی) خیلی دور است، برای دفاع از رژیم ایران تا حد مرگ مبارزه خواهند کرد و حتی از اینجا ( جمهوری آذربایجان) نیز شمار زیادی افراد نفهم برای کمک به آنها خواهند پیوست.» این نماینده شیعه ستیز تابلودار مجلس جمهوری آذربایجان همچنین از دولت آمریکا درخواست کرد به جای تکرار ادعای قرار داشتن در کنار ملت ایران، اعلام کند که از "حق تشکیل دولت آذربایجانی‌ها در جنوب" حمایت می‌کند!!

به اعتقاد ناظران، گرچه محورهای "خبررسانی" و تبلیغات رسانه‌های باکو در دشمنی با ایران و حمایت از اغتشاشگران به قدری سخیف و سطحی است که هذیان و فحش و ناسزاگویی و مهمل بافی علیه ایران دارد و ممکن است ناشی از بدمستی دست اندرکاران این رسانه‌ها در جشن‌های کریسمس باشد که به خودی خود موجب بی اعتباری هرچه بیشتر این رسانه‌ها می شود، اما باید توجه داشت گرچه "فحش و ناسزا" ذاتا سطحی و سخیف است ، اما ابتدایی ترین اصول حقوقی و اخلاقی و حتی "آزادی بیان به شکل غربی " نیز شخص و رسانه "فحاش" را مصون از مسئولیت تلقی نمی‌کند و رسانه‌های باکو و شعبه اجتماعی و سیاسی ریاست جمهوری آذربایجان که بخش اعظم این رسانه‌ها را کنترل و هدایت می‌کند، نمی‌توانند از مسئولیت فعالیت‌های ضدایرانی خود طی روزهای اخیر بگریزند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.