بصائر

فرهنگی ، سیاسی ، ورزشی ...

بصائر

فرهنگی ، سیاسی ، ورزشی ...

سپاه: آمریکا خلیج‌فارس را ترک کند/ فاصله شناورهای ایران و آمریکا، ۲ کیلومتر بود نه ۹۰ متر


فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: آمریکایی‌ها باید به حضورشان در منطقه مهم خلیج فارس به‌طور آبرومندانه پایان دهند تا مشکلی پیش نیاید.

به گزارش ایلنا، دریادار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی سخنانی با اشاره به رونمایی از شناور شهید ناظری گفت: این شناور قطعاً به‌عنوان شناوری است که در آینده شما در دنیا این نوع شناورها را در توان دریایی کشورها و توان غیرنظامی آنها خواهید دید.

وی با بیان اینکه این شناورها ویژه هستتند و دارای برد بسیار بلند، سرعت بسیار زیاد و پایداری متفاوت از شناورهای موجود هستند، افزود: این شناور در شرایط بد آب و هوایی می‌تواند به حرکت خود ادامه دهد و این امکان را به ما می‌دهد که در آب‌های دوردست، روالی که در خلیج فارس به دشمن تحمیل کرده‌ایم، موکول به خلیج فارس نباشد و این روال را در آب‌های دوردست هم به منصه ظهور برسانیم.

فرمانده نیروی دریایی سپاه تصریح کرد: این شناور به تولید رسیده و شناور شهید ناظری اولین شناور عملیاتی این کلاس است که برای استقرار در منطقه یکم ندسا، عازم این منطقه دریایی، خواهد شد. این روند شروع شده و ما آن مرحله‌ای را که باید طی کنیم پشت سر گذاشته‌ایم و متناسب با برنامه‌هایی که برای پنج‌ساله ششم پیش‌بینی شده، پیش رفته و تولیدات خودمان را خواهیم داشت و شما در سال‌های آینده این نوع شناورها و ادامه این شناورها را خواهید دید.

فدوی خاطرنشان کرد: شناور بعدی، شناور صبا ۱۱۴ است که متفاوت از این شناور خواهد بود که طول آن حدود ۱۱۴ متر است و ما آن شناور را به مرحله تولید انبوه خواهیم رساند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات اخیر آمریکایی‌ها درباره برخورد قایق‌های تندروی سپاه با ناوهای آمریکایی، اظهار داشت: آنچه در خلیج فارس سال‌هاست برقرار است تغییر نکرده و آن، اقتدار و حضور و تسلط و اشراف اطلاعاتی که در خلیج فارس و تنگه هرمز برقرار بوده، همچنان برقرار است.

فرمانده نیرویی دریایی سپاه ادامه داد: طی یک ماه گذشته، آمریکایی‌ها چند مطلب را مستمسک قرار داده‌اند و و ۳ مطلبی را که کاخ سفید، وزارت خارجه و نیروی دریایی آمریکا بیان کرده‌اند، تمام آن وقایع خلاف آن چیزی است که در خلیج فارس اتفاق افتاده است.

 فدوی همچنین گفت: مثلاً مطرح کرده‌اند که در منطقه شمال خلیج فارس، شناورهای سپاه در ۹۰متری شناورهای آنها قرار گرفته‌اند، اصلاً این موضوع درست نیست و شناورهای ما و آمریکایی‌ها در آن قصه در بیش از ۲ هزار متری آنها قرار داشته‌اند.

وی افزود: اتفاق جدیدی نیافته و آنها دنبال شرایط جدیدی هستند، مخصوصاً پس از اتفاق جزیره فارسی که توسط دریادلان نیروی دریایی سپاه رخ داد که بسیار سرشکستگی را برای آمریکایی‌ها به‌وجود آورد و از طرف دیگر، آنها در سه چهار سال گذشته دنبال یک خط ارتباطی مستقیم با نیروی دریایی سپاه هستند و این تحت هیچ شرایطی مورد تأیید مقامات جمهوری اسلامی ایران نیست و مصوبه‌ای در این باره وجود ندارد.

فرمانده نیرویی دریایی سپاه تصریح کرد: برای همین، آمریکایی‌ها دست به یک جوسازی رسانه‌ای و خبری و سخنگویی زده‌اند و خبری منتشر شده که به‌نوعی یکی از آن پیشنهادهای‌شان را که همان ارتباط مستقیم بود دوباره مطرح کردند. من یک پیشنهاد دیگری برای آمریکایی‌ها دارم و برای اینکه مطلبی در منطقه مهم خلیج فارس پیش نیاید، پیشنهاد من این است که آمریکایی‌ها در خلیج فارس حضور نداشته باشند، چون آنها در ۲۸ سال گذشته ناامنی را در منطقه اضافه کرده‌اند، نه امنیت را.

 فدوی همچنین اظهار داشت: در طول ۸ سال دفاع مقدس، ۵۸۰ کشتی مورد اصابت قرار گرفته که ۵۱ درصد در ۶ و نیم سال و ۴۹ درصد در یک و نیم سال دیگر بوده است؛ این یک و نیم سال، همان یک و نیم سالی است که آمریکایی‌ها مطرح می‌کنند که برای امنیت بیشتر در خلیج فارس حضور یافته‌اند. آمدن آمریکا به خلیج فارس، ناامنی را ۹ برابر در خلیج فارس در سال ۶۶ و ۶۷ افزایش داد و در این سال‌ها هم حضور آنها ناامنی را اضافه کرده است.

او افزود: چیزی که باعث شده که در منطقه مهمی مانند خلیج فارس موضوعی در این سال‌ها پیش نیاید، تمهیدات ایران و به‌خصوص نیروی دریایی سپاه بوده است که با اتخاذ تدابیر و اشراف اطلاعاتی در منطقه، سپاه نگذاشته مشکلی در منطقه خلیج فارس پیش بیاید. حضور آمریکایی‌ها در منطقه خلیج فارس، عامل ناامنی است و باید آنها این قضیه را تمام کنند و عدم حرفه‌ای عمل کردن‌شان هم، عامل اصلی‌اش حضور آنهاست و آنها باید به این قضیه به‌طور آبرومندانه پایان بدهند تا مشکلی پیش نیاید.

فرمانده نیرویی دریایی سپاه در پایان سخنانش تأکید کرد: قطعاً مواردی که اتفاق افتاده با مواردی که آمریکایی‌ها می‌گویند، متفاوت و دروغ است. اتفاقاتی که افتاده است، مانند اتفاقاتی است که در سالیان اخیر نیز افتاده و جاری است و آن هم تسلط و اشراف اطلاعاتی ما در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز است.

اغاز مراسم تر حیم همسرفرمانده کل ارتش با حضور شخصیت های عالی رتبه نظام


آغاز مراسم ترحیم همسر فرمانده کل ارتش
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، مراسم هفتمین روز درگذشت همسر امیر صالحی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران دقایقی پیش در مسجد امام خمینی(ره) برگزار شد.

سرلشکر رشید، سرلشکر حسنی سعدی، امیر پوردستان، سردار دهقان، سردار اشتری، سردار شیرازی،  سردار وحیدی و سردار جزایری از جمله حاضران در این مراسم هستند.

واکنش محسن رضایی به آتش بس سوریه


روسیه از طرف دولت سوریه و شخص آقای بشار اسد آتش بس را امضا کرد، اما آمریکا از طرف چه کسی آن را امضا کرد؟ قاعدتاً از طرف تروریست‌ها؛ چون طرف دیگرى در کار نیست.
به گزارش مشرق، محسن رضایی در صفحه شخصی خود نوشت:

از دیرور آتش بس در سوریه اجرایی شد.

روسیه از طرف دولت سوریه و شخص آقای بشار اسد آتش بس را امضا کرد، اما آمریکا از طرف چه کسی آن را امضا کرد؟ قاعدتاً از طرف تروریست‌ها؛ چون طرف دیگرى در کار نیست.

طرفداری آمریکا از تروریست‌ها که هر روز نمایان‌تر می‌شود، دیگر چیزی از حیثیت این کشور را باقی نگذاشته است.

تروریست‌ها ثابت کردند حتی به اربابان خود وفادار نیستید آتش بس را نقض می کنند وخودرا هم بیشتر تجهیز می کنند ولی ارتش سوریه برای کمک رسانی به مردم به آتش بس پایدار است

شاید آمریکا با این اقدامات می‌خواهد وانمود کند در تمامی رویداد‌های دنیا هم حضور دارد و هم تاثیر.

اما آنان باید از خود بپرسند این حضورهاى بی‌ثمر و همراه با آبروریزی چه دستاوردی برای آنان دارد؟

واکنش کشورهای عربی به مصوبۀ کنگرۀ آمریکا


مجمع مشورتی عربستان ضمن ابراز نگرانی شدید از قانون مصوب کنگره آمریکا موسوم به «قانون عدالت علیه حامیان تروریسم» مدعی شد که این قانون، اصلی خطرناک را در روابط بین الملل کشورها پی ریزی می کند.
به گزارش نامه نیوز، عبد الله بن محمد بن ابراهیم آل شیخ رئیس مجلس شورای عربستان در اظهاراتی به نیابت از اعضای این مجلس از تصویب قانون کنگره آمریکا موسوم به «قانون عدالت علیه حامیان ترویسم»، ابراز نگرانی شدید و تاسف کرد و مدعی شد این قانون نقض آشکار و صریح مبانی ثابت مقررات بین المللی به ویژه نقض مصونیت حاکمیت کشورها است.

آل شیخ ابراز امیدواری کرد که دولت آمریکا این قانون را برای اجرا، تایید نکند و گفت: این قانون در صورت تایید نهایی آن از سوی دولت، به اصلی خطرناک در روابط بین المللی تبدیل خواهد شد و زمینه صدور چنین قوانینی را برای سایر کشور ها فراهم می کند.

وی مدعی شد که این قانون پیامدهای منفی از جمله هرج و مرج و عدم ثبات در روابط بین المللی به همراه دارد و ممکن است زمینه حمایت از افراطگرایان را فراهم کند.

روز گذشته نیز شورای همکاری خلیج فارس تصویب این قانون از سوی کنگره آمریکا رامحکوم و اعلام کرد: این قانون مغایر با پایه ها و اصول روابط بین کشورها و اصل مصونیت استقلال کشورهاست.

عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه و همکاری های بین المللی امارات نیز از نگرانی کشورش از قانون کنگره آمریکا خبر داد و گفت: این قانون با اصول روابط بین الملل در تضاد است و عواقب منفی و خطرناکی در پی دارد.

مجلس نمایندگان آمریکا جمعه گذشته «قانون عدالت علیه حامیان تروریسم» را تصویب کرد؛ این در حالی است که کاخ سفید تهدید کرد که آن را وتو می کند.

در 11 سپتامبر سال 2001، 19 عضو گره تروریستی القاعده که 15 تن از آنان تبعه سعودی بودند، با استفاده از هواپیماهای مسافربری ربوده شده به مراکز حساسی در شهر نیویورک آمریکا از جمله برج های مرکز تجارت جهانی حمله کردند، که این حمله تروریستی هزاران کشته و زخمی در پی داشت.

تاکنون اسناد متعددی مبنی بر نقش عربستان در این حمله تروریستی منتشر شده است، که دولت آمریکا به دلیل حفظ منافع خود از اعلام آن خودداری می کند.

حجت‌الاسلام شهیدی در جمع خبرنگاران: وزارت اطلاعات به موضوع بانک دی ورود کرده است


شهیدی محلاتی

رئیس بنیاد شهید از ورود وزرات اطلاعات به موضوع بانک دی خبر داد.

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام شهیدی‌محلاتی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در حاشیه مراسم ختم همسر فرمانده کل ارتش در پاسخ به این سوال که آیا بازداشت معاونان سابق بنیاد شهید درباره تخلفات مربوط به بانک دی صحت دارد یا خیر؟ گفت: بنده چنین چیزی را نشنیده‌ام، اما وزارت اطلاعات به موضوع بانک دی ورود کرده و مدارکی نزد ما آورد که اینها اجحاف کردند و ما هم عزل‌شان کردیم.

وی افزود: بنده مدیرعامل بانک دی را عزل کردم و الان هم در دادگاه به این موضوع رسیدگی می‌شود.

توصیه داریوش سجادی برای انتخابات سال ۹۶: احمدی نژاد، روحانی و جلیلی به صحنه نیایند

hemmat khahi (8 of 12)-8.jpg

داریوش سجادی از فعالین سیاسی خارج از کشور به سه نامزد احتمالی انتخابات ۹۶ توصیه کرد که به صحنه انتخابات پا نگذارند.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از نسیم، داریوش سجادی از فعالین سیاسی خارج از کشور در کانال تلگرامی خود نوشت: هر چند به پشتوانه پایگاه مردمی قابل وثوق احمدی نژاد نزد «اقشار محروم» پیروزی مجدد ایشان در ۹۶ نمی تواند نامحتمل باشد اما به همان اندازه که احمدی نژاد بتواند در انتخابات ۹۶ اقبال مردمی به خود را بازتولید کند به همان میزان نیز چگالی سیاسی ایشان نزد اقشار «متنفر از محروم»  برخوردار از دافعه و اینرسی منفی هست تا «محمود» با جلوس مجدد بر کرسی ریاست جمهوری بتواند محیط اجتماعی و سیاسی ایران را بسرعت در یک دو قطبی متصلب و نامنعطف در حد فاصل محمودیان و نامحمودیان استوار و بازسازی کند.

سجادی در ادامه احمدی نژاد را واجد ویروس شیطان زدگی ارزیابی کرد و در مورد علت نیامدن جلیلی از نظر خود نوشت: ۲۵ سال بعد از پایان جنگ وقتی جلیلی توانست ۴ میلیون رای را از میانه ناب ترین حاملان و حامیان انقلاب اسلامی بنام خود سند بزند چنین امری بمعنای گارانتی بلند مدت انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی به اعتبار برخورداری از یک لشکر ۴ میلیون نفره پای کار و پای مرد برای حضور جان نثارانه و آگاهانه در عرصه ها و آوردگاه های محتمل و پیش روی ایران در دهه های آتی است.

سجادی همچنین با برشمردن ویژگی های روحانی نوشت:« همه دغدغه صاحبان رای در ایران باید آن باشد تا در ۹۶ بار سنگین مسئولیت ریاست جمهوری را از روی شانه های ناتوان دکتر روحانی بردارند. روحانی به اعتبار کاریر دور نخست ریاست جمهوریش نشان داد شانه هایش نحیف تر از آن است تا بتواند به کفایت متحمل ثقل فوق سنگین مسئولیت های محوله در کرسی ریاست جمهوری باشد..... فی الواقع پیام انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ به دکتر روحانی باید این باشد که: آقای روحانی! خسته نباشید. جهدتان ماجور. شما همه سعی تان را کردید اما بیش از این از شما ساخته نیست.»

متن کامل این یادداشت بدین شرح است:

مُراد از «ناآمدگان» در این سرمشق کنایه از آنانی است که پیش از این آمده اند و اینک و در آستانه فصل نوینی از برآمدن بر دوازدهمین سکوی ریاست جمهوری ایران ترجیحاً نیآمدن و ناآمدگی شان مطلوب تر و مقرون تر به ثواب و استصواب  است.

به تعبیر رندانه «عُمر خیَام» ناآمدگان اگر بدانند که ما ـــ از دهر «چه» می کشیم؛ نآیند دگر!

از جمله «محمود احمدی نژاد» که حسب همه صواب دیدها و رغم همه صلاح دیدها، مزیت نیآمدنش مُرجّح بر عزم مجدد و محتمل اش در ورود به آزمون ریاست جمهوری دوازدهم است. آقای احمدی نژاد با لحاظ حداقلی از فراست باید بر این واقعیت اذعان داشته باشند که ایشان فرزند زمانه خویشتن بودند.

۸۴ تا ۹۲ بنا به دلائلی قابل فهم و ناشی از تحولات بیرونی و تغافل های درونی حضور و ظهور پدیده ای در قامت «احمدی نژاد» را اقتضا می کرد. اما بیرون از داوری اجمالی نسبت به کارنامه ریاست جمهوری ایشان و با اذعان بر کارهای خوب و بزرگی که ایشان کرد توام با کارهای بد و ناروائی که ایشان نباید می کرد در مجموع مصلحت ایشان و مصلحت کشور موید آن است تا احمدی نژاد تا همین اندازه به سهم موجود خود در تاریخ، قناعت ورزد! (۱)

هر چند به پشتوانه پایگاه مردمی قابل وثوق احمدی نژاد نزد «اقشار محروم» پیروزی مجدد ایشان در ۹۶ نمی تواند نامحتمل باشد اما به همان اندازه که احمدی نژاد بتواند در انتخابات ۹۶ اقبال مردمی به خود را بازتولید کند به همان میزان نیز چگالی سیاسی ایشان نزد اقشار «متنفر از محروم»  برخوردار از دافعه و اینرسی منفی هست تا «محمود» با جلوس مجدد بر کرسی ریاست جمهوری بتواند محیط اجتماعی و سیاسی ایران را بسرعت در یک دو قطبی متصلب و نامنعطف در حد فاصل محمودیان و نامحمودیان استوار و بازسازی کند.

بر این منوال احمدی نژاد اگر ایقان نیز بر پیروزی خود در انتخابات ۹۶ داشته باشد ایثارگرانه موظف است تا ضمن استنکاف از پوشش مجدد خلعت ریاست جمهوری، صلاح کشور را بر کامیابی خود مُرجح بدارد.

احمدی نژاد بنا به دلائلی قابل تبیین بصورتی ناخواسته حامل ویروس «شیطان زدگی» است! (۲)

ویروسی که می تواند برون ریخت کهیر «خودبرتر بینی» توام با «غیر کهتربینی» نزد اقشار وسیعی از ایرانیان مبتلا به «ایدئولوژی شیطانی» را اپیدمیک کند! (۳)

اقشاری که در بزرخ «خود بینی» و «خود برتر بینی» و اتکای بر یک «هستی شناختی ارزش مدارانه» با ظهور مجدد احمدی نژاد بیماری شان تا آن اندازه عود خواهد کرد تا بتواند محیط سیاسی ـ اجتماعی ایران را در بازتولید یک دو قطبی آنتاگونیستی قفل نماید و کاراز سیاسی در ایران را از حیّزِ انتفاع بیاندازد. (۴) و (۵)

لذا و بر این روال بازگشت احمدی نژاد به پاستور معطوف به هیچ گشایشی در کشور نخواهد شد.

دکتر سعید جلیلی نیز از جمله شخصیت ها و رجالی در ایران است که علی رغم همه شانیت و شایستگی ها و قوام و ورز و پختگی شخصیت سیاسی و معرفت انقلابی، بعد از حضورش در انتخابات ۹۲ می توان رسالت تاریخی ایشان را «بعد از آن حضور» انجام پذیرفته شده، محسوب کرد. توفیق بزرگ جلیلی یا بزرگ ترین توفیق جلیلی آرای ۴ میلیونی ایشان در ۹۲ بود.

جلیلی را به صفت شخصیت و به اعتبار هویت سیاسی و فهم بدون اعوجاج و نابی که از اندیشه حامل انقلاب اسلامی دارد می توان در عداد آن دسته از مشاهیر جمهوری اسلامی گمارد که در آینده سیاسی ایران شانی استراتژیک خواهند داشت.

به اعتبار همین شانیت است که آرای ۴ میلیونی جلیلی در ۹۲ را می توان ناب ترین آرای ماخوذه از میانه حاملان ایدئولوژی انقلاب اسلامی محسوب کرد که موید کامیابی خیره کننده انقلاب اسلامی در ترویج اندیشه انقلاب و تامین سربازان قابل وثوق انقلاب اسلامی است.

اهمیت آرای ۴ میلیونی جلیلی در ۹۲ بازگشت به این واقعیت دارد که در جنگ ۸ ساله عراق با ایران بار کمرشکن جنگ در جبهه های ایران در عالی ترین سطح تنها بر دوش ۳۰۰ تا حداکثر  ۴۰۰ هزار نیروی بسیجی و داوطلب بود که جملگی از حیث اندیشگی به ناب ترین فرزندان خمینی و انقلاب خمینی  تعلق داشتند. لذا ۲۵ سال بعد از پایان جنگ وقتی جلیلی توانست ۴ میلیون رای را از میانه ناب ترین حاملان و حامیان انقلاب اسلامی بنام خود سند بزند چنین امری بمعنای گارانتی بلند مدت انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی به اعتبار برخورداری از یک لشکر ۴ میلیون نفره پای کار و پای مرد برای حضور جان نثارانه و آگاهانه در عرصه ها و آوردگاه های محتمل و پیش روی ایران در دهه های آتی است.

این بدان معنا نیست که آرای دیگر نامزدهای انتخابات ۹۲ تعلق به اردوی مخالفان نظام و انقلاب داشت. اما بدان معنا می تواند باشد که رهبری عالیه انقلاب تا اطلاع ثانوی از میان دلبستگان به نظام و انقلاب اسلامی، روی ۴ میلیون نفر به عنوان پایمردان و صدر در صدی ها می تواند حساب ویژه و بلند مدت باز کند.

به اعتبار چنین کارکردی از جلیلی در ۹۲ می توان ماموریت ایشان در ۹۲ را موفقیت آمیز و تمام شده تلقی کرد و به همین اعتبار نظام برای ۹۶ به ایشان راحت باش بدهد.

و در انتها نیز «دکتر حسن روحانی» است که ناآمدن ایشان می تواند اسباب تَحیّت و مُنجر به یابش جایگزینی مستحسن تر در ساختمان پاستور باشد.

به عبارتی دیگر همه دغدغه صاحبان رای در ایران باید آن باشد تا در ۹۶ بار سنگین مسئولیت ریاست جمهوری را از روی شانه های ناتوان دکتر روحانی بردارند. روحانی به اعتبار کاریر دور نخست ریاست جمهوریش نشان داد شانه هایش نحیف تر از آن است تا بتواند به کفایت متحمل ثقل فوق سنگین مسئولیت های محوله در کرسی ریاست جمهوری باشد.

فی الواقع پیام انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ به دکتر روحانی باید این باشد که: آقای روحانی! خسته نباشید. جهدتان ماجور. شما همه سعی تان را کردید اما بیش از این از شما ساخته نیست.

تلخ کامانه تجربه دور نخست ریاست جمهوری روحانی نشان داد ایشان یک مدیر عالی رتبه در تراز ریاست جمهوری اسلامی ایران نیستند.

تجربه ۴ سال نخست دکتر روحانی نشان داد ایشان به اعتبار پیشینه شان در سطوح مدیریت های خرد در پارلمان و شورای امنیت ملی و مرکز تحقیقات استراتژیک نهایتاُ سقف پروازشان در اندازه های یک مدیر میانی و کاربری و امربری است.

شوربختانه و از جوار عدم تبحر و تسلط روحانی بر لوازم و ظرائف و لواحق مدیریت کلان و عالی در سطح ریاست جمهوری ایران این بداقبالی شامل ایشان شد تا نام ایشان فاقد درخشش و در کنار نام شاه سلطان حسینان در تاریخ ایران ماندگاری کند.

این اسباب عبرت است که از ناحیه بی مبالاتی ها و ناهشیاری ها «برجامی» که قرار بود مُمِد حیات و مُفَرح ذات ایرانیان واقع شود به بدنامی و به نام و به امضای «دکتر روحانی» در تاریخ ایران ثبت شد.

هم چنان که دروغ بزرگ «کشور در آستانه جنگ بود» بنام روحانی در تاریخ ثبت شد!

هم چنان که گاف بزرگ «خزانه خالی است» در میانه یک نبرد دیپلماتیک بین المللی بنام روحانی در تاریخ ثبت شد!

هم چنان که اشتباه «اوباما را مودب یافتم» در موقعیتی که مشارالیه گند چاله دهانه مُدام بر طبل «همه گزینه ها بر روی میز است» می کوفت نیز بنام روحانی در تاریخ ایران ثبت شد! (۶)

من حیث المجموع ۴ سال آینده ۴ سالی بسیار جدی و پُر مهابت برای ایران است. چهار سالی که در آن ایران فرصت شوخی کردن و اشتباه کردن نداشته و به اعتبار تحولات عمیق بین المللی و بحران های مهیب منطقه ای  باید سکان کشتی ریاست جمهوری ایران را به دستان با مهارت و پر کفایت کسی سپرد که توان مدیریت این کشتی ۸۰ میلیونی را در طوفان های مهیبی که بوضوح در افق پیش رو قابل رویت است، داشته باشد.

میزان گزارش می‌دهد حمایت‌های سردمداران اروپایی از گروهک تروریستی منافقین/ اروپاییان منافقین را از لیبرتی به آلبانی منتقل کردند

خبرگزاری میزان- اروپاییان مدعی حمایت از حقوق بشر در بهمن 1387 در اقدامی تعجب‌برانگیز، نام گروهک منافقین را از لیست گروهای تروریستی خارج کردند؛ البته لطف و مرحمت اروپاییان به اعضای این گروهک تروریستی تنها به خارج کردن نامشان از لیست سیاه محدود نماند؛ بلکه اروپاییان پس از مدتی مقدمات خروج منافقین از عراق و عزیمت آن‌ها به اروپا را هم فراهم آوردند.
حمایت‌های سردمداران اروپایی از گروهک تروریستی منافقینخبرگزاری میزان – گروه سیاسی : اروپایی‌ها همواره مدعی حمایت از حقوق بشر بوده‌اند؛ آن‌ها بسیاری از کشورها را بواسطه نقض حقوق بشر متهم می‌کنند و در لیست تحریمی قرار می‌دهند.

پزها و نعره‌های حقوق بشری سردمداران اروپایی، گوش فلک را کَر کرده است و آن‌ها هرازچندگاهی برای پیشبرد مقاصد و اغراض سیاسی‌شان کشورهای مستقل و غیرهمسو را به نقض حقوق بشر متهم می‌کنند.
 
اما همین اروپاییان مدعی حمایت از حقوق بشر در بهمن 1387 در اقدامی تعجب‌برانگیز، نام گروهک منافقین را از لیست گروهای تروریستی خارج کردند. البته لطف و مرحمت اروپاییان به تروریست‌های منافق تنها به خارج کردن نامشان از لیست سیاه محدود نماند؛ بلکه اروپاییان پس از مدتی مقدمات خروج منافقین از عراق و عزیمت آن‌ها به اروپا را هم فراهم آوردند؛ البته این امر به غیر از مهمان نوازی چند ساله فرانسوی‌ها از سرکردگان مجرم گروهک تروریستی منافقین است.  ادامه مطلب ...

پای یک میانجی جدید در میان است/ دوحه، تهران و ریاض را آشتی می دهد؟

دوحه تلاش می کند تا توازنی را در روابط خود با عربستان و ایران ایجاد کند، تلاشی که در موضوع سفارت عربستان آغاز و با تماس تلفنی امیر قطر با روحانی در اوج اختلافات تهران و ریاض ادامه یافت.
خدیجه غبیشاوی، در اوج تنش سیاسی و مذهبی میان تهران و ریاض، امیر 36 ساله قطر تلفن را برداشت با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران گفت وگو کرد و از تهران و کشورهای حاشیه خلیج فارس خواست تا همسایگان خوبی برای یکدیگر باشند.

پیشدستی امیر قطر برای تبریک عید قربان به رئیس جمهوری ایران آن هم در اوج تنش سیاسی میان تهران و ریاض بر سر اتفاقات مراسم حج در سال گذشته و عدم حضور حجاج ایرانی در مراسم امسال و همچنین ماجرای سفارت عربستان، نشانه های مثبتی به همراه دارد.

برخی از تحلیلگران بر این باورند که امیر جوان قطر فرصت را برای نشان دادن حسن نیت دوحه در قبال تهران مغتنم شمرده است و با در نظر گرفتن عواقب تشدید این تنش ، به دنبال میانجگری میان تهران و ریاض است. برخی دیگر نیز معتقدند دوحه که از مدتها پیش از عربستان فاصله گرفته بود اکنون به دنبال نزدیکی روابط و تعمیق و گسترش آن با تهران است.

روحانی در این گفت وگوی تلفنی که عصر روز دوشنبه انجام گرفت با تاکید بر ضرورت همکاری میان کشورهای منطقه به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس، گفت: مسایل منطقه باید توسط کشورهای منطقه و تنها از طریق مذاکره سیاسی، گفت و گو و مفاهمه، حل و فصل شوند. شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر نیز در این تماس تلفنی با تبریک عید سعید قربان به رییس جمهور، دولت و ملت ایران گفت: روابط ایران و قطر پیوسته روابطی تاریخی و صمیمانه بوده و ما همواره از گسترش و تعمیق همکاری میان دو کشور در همه عرصه ها استقبال می کنیم و به دنبال روابطی ویژه و متمایز با تهران هستیم.

دوحه، به دنبال میانجگری یا روابط ویژه با تهران!

قطر یکی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است، این کشور همچنین میزبان یکی از اصلی ترین پایگاه های نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه است.

قطر به عنوان یکی از ثروتمندرین کشورهای جهان در چند سال اخیر پس از روی کار آمدن شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی در سال 2013، وارد عرصه جدیدی از روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای منطقه به ویژه ایران شد، دوحه امروز یکی از متحدان اصلی آنکارا محسوب می شود، با روسیه درباره آینده بشار اسد هم نظر است و با تهران و مسکو درباره حضور نظامی روسیه در سوریه در یک جبهه قرار دارد.

پس از ماجرای حمله افراد خودسر به سفارت عربستان در تهران، برخی از کشورهای عربی به حمایت از ریاض، سطح روابط دیپلماتیک خود با تهران را به سطوح مختلف کاهش دادند، قطر اما در ششم ژانویه سفیر خود را از تهران فراخواند، اما اقدام به قطع روابط دیپلماتیک با ایران نکرد. اقدامی که نشان می دهد دوحه منافع ملی خود را بر تعارضات موجود میان دو رقیب بزرگ منطقه ای ترجیح داده و به دنبال بهره برداری و پیشبرد منافع خود در سایه این اختلافات است.

از سوی دیگر این نگاه نیز وجود دارد که قطر بر خلاف سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ایران را جزئی از حل معمای امنیتی منطقه می داند. چرا که قطر در سال 2010، قراردادی را با تهران در زمینه مبارزه با تروریسم و افزایش همکاری های امنیتی به امضاء رساند و چهار سال پیش نیز قطر تنها عضو شورای امنیت بود که به قطعنامه 1969 علیه ایران رای منفی داد.

در شرایط کنونی به نظر می رسد قطر از یک سو به دنبال کاهش تنش ها با عربستان، جلوگیری از تشدید تنش میان تهران و ریاض و همچنین نشان دادن حسن نیت خود به تهران است، به عبارت دیگر دوحه تلاش می کند از یک سو توازنی را میان خود و دو کشور مهم منطقه ایحاد کند و از سوی دیگر با میانجگری از تشدید تنش ها میان ریاض و تهران نیز جلوگیری کند. تلاشی که از زمان موضوع سفارت عربستان در تهران آغاز شد و اکنون با تماس تلفنی امیر قطر نیز بار دیگر دیده شد.

یادداشت ظریف درباره عربستان در نیویورک تایمز

روزنامه نیویورک تایمز یادداشت وزیر امورخارجه کشورمان را درباره عربستان منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ متن کامل یادداشت اقای ظریف به شرح زیر است:

این روزها شرکتهای روابط عمومی و تبلیغاتی غرب که ابایی از دریافت دلارهای نفتی ندارند،  فرصت بی سابقه ای برای رسیدن به درآمدهای هنگفت یافته اند.

جدیدترین پروژه تبلیغاتی آنها اینست که ما را متقاعد سازند که جبهه النصره، شاخه القاعده در سوریه، دیگر وجود ندارد و همانگونه که یکی از سخنگویان جبهه النصره در شبکه CNN، اعلام نموده است این گروهِ تغییر نام داده،از تروریستهای القاعده جدا شده و «معتدل» گشته‌است! 

 
ادامه مطلب ...

تماس امیر قطر با رئیس‌جمهور ایران در برهه کنونی چه پیام‌هایی دارد؟

خبرگزاری فارس: تماس امیر قطر با رئیس‌جمهور ایران در برهه کنونی چه پیام‌هایی دارد؟

یک روزنامه چاپ لندن در گزارشی به تماس تلفنی امیر قطر با رئیس‌جمهور ایران در برهه کنونی پرداخت و نوشت این اقدام حاکی از تغییرات سریع در موضع دوحه است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، قطر در مقایسه با سال پیش از صدر اخبار روزنامه‌ها و رسانه‌های عربی و جهانی حذف شده است و چه بسا این موضوع به خاطر کم شدن نقش قطر در پشت صحنه باشد؛ قطر سعی دارد بار دیگر به نقش پیشین خود برسد در همین راستا «حمد بن جاسم» نخست‌وزیر سابق قطر به روزنامه «فایننشال تایمز» در سه ماه پیش گفت «تمیم بن حمد» امیر قطر میل به سیاست آرام‌تر و آرامش در منطقه دارد.

وبگاه «رأی‌ الیوم» با بیان مطلب فوق، به دو عامل اساسی درباره قطر اشاره و تحولات مهم که برخی از آنها مربوط به منطقه است اشاره کرد و نوشت:

اول: کشته شدن سه نظامی قطری در حمله به یمن؛ حدود دو هزار نظامی یمنی در ائتلاف عربی علیه یمن به رهبری عربستان می‌جنگند و این تعداد با توجه به تعداد کل ساکنان قطر که بیشتر از 300 هزار نفر نیست، عدد بالایی است. کشته شدن این سه نظامی خسارت زیادی است که تاکید می کند نیروهای قطری در خط مقدم جنگ در یمن می‌جنگند.

دوم: دعوت امیر قطر از ایران برای تقویت روابط کشورهای حاشیه خلیج فارس بر پایه حسن‌ هم‌جواری و حل شدن اختلافات بر اساس گفت‌وگو و مذاکره.

در ادامه این گزارش آمده است که بر مورد دوم متمرکز می‌شود؛ این اظهارات ناگهانی امیر قطر آن‌هم در برهه زمانی که روابط عربستان و ایران متشنج‌تر شده و جنگ لفظی میان آنها به وجود آمده است؛ «عبدالعزیز آل شیخ» مفتی ارشد عربستان ایرانی‌ها را تکفیر کرد و [آیت‌الله] سید‌علی خامنه‌ای رهبر انقلاب، آل سعود را به «شجره ملعونه» توصیف کرد.

زمانی که امیر قطر در این برهه زمانی با «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران تماس می‌گیرد، خواستار گفت‌وگو برای حل اختلافات می‌شود یا اینکه می‌خواهد موضع کشورش را مشخص و بیطرفی در درگیری عربستانی-ایرانی را مشخص کند یا اینکه وی برای نقش میانجی (میان عربستان و ایران)  در این باره آماده می‌شود.

دعوت قطر به گفت‌وگو نیز چه بسا مربوط به درگیری‌ در سوریه باشد، زیرا ایران در جبهه روسی-سوری ایستاده است و ممکن است امیر قطر دیگر دریافته باشد که راه‌حل نظامی در بحران سوریه اکنون در سایه توافق های اخیر روسی-آمریکایی دیگر مطرح نیست .

رأی‌ الیوم افزود: آنچه باعث شده ما تغییری در موضع قطر را پیش‌بینی کنیم نزدیکی ترکی-روسی و افزایش خبرها مبنی بر دیدارهای محرمانه رو به افزایش دو طرف ترکی و سوری با نظارت ایران و حمایت روسیه است؛ قطر و ترکیه وارد یک ائتلاف راهبردی شده‌اند و این ائتلاف از چندماه پیش به دلیل سیاست خصمانه علیه مداخله نظامی روسیه در سوریه و تلاش در راستای سرنگونی «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه متوقف شد و به نطر نمی‌رسد امیر قطر که این نزدیکی ترکی-روسیه، ترکی-ایرانی و ترکی-سوری را می‌بیند موضعش را حفظ کند یعنی به حمایت از گروه‌های افراطی ادامه دهد و خواهان سرنگونی بشار اسد باشد زیرا قطر در نهایت امر به کشور کوچک باقی خواهد ماند.

پرداختن به تماس امیر قطر با رئیس‌جمهور ایران در بارزترین رسانه‌های قطری حاکی از آن است که این یک تماس معمولی نبوده بلکه یک پیام مهم بین المللی و منطقه‌ای در بطن خود داشته است و نشان از روند تغییرات سریع دارد.

خشم رسانه های عربستان وقطر از کنفرانس" أهل السنة و الجماعة" پس ازبرائت از وهابیت وسلفی گری

طی بیانیه ی علماء "اهل السنة والجماعة" برای  اولین بار وبشکل رسمی بامشارکت  ۲۰۰ عالم وداعی دینی .. با  حمایت مفتی الأزهر،. از وهابیت اعلام بیزاری کردند

Image result for ‫

 

کنفرانس"  أهل السنة والجماعة"  که درشهر  گروزنی  پایتخت جمهوری چچن  بمدت سه روز از ۲۵  تا ۲۷ آگوست ۲۰۱۶، با حضور بیش از ۲۰۰ عالم ومفتی از  مناطق مختلف  جهان اسلام، کشورهای عربی  ، اسلامی وغربی ،منعقد گردید،   خواستار  توقف  بجث و جدل و مشغول شدن به امور وقضایای کوچک ، که عملاً موجب تفویت  فرصت گروههای تروریستی در بهره برداری از آن  برای کشتار و ویرانی بوده، گردیده است
این کنفرانس ( أهل السنة والجماعة)  با تاکید بر مذاهب «الأشاعرة والماتریدیة در اعتقاد، واهل مذاهب چهارگانه درفقه،اهل التصوف  علمی  وأخلاقًی وتزکیه » براین مذاهب تائید دوباره داشت ،و  گروههای سلفی  و وهابیت  را  از  "دائرة اهل السنة والجماعة"  خارج دانست ، در این کنفرانس با ایجاد تعریف برای هریک از مذاهب رسمی مذکور  در حلقه ی »أهل السنة والجماعة»پس از رسیدن به نتایجی  با صدور بیانیه و توصیه های به کار خود پایان داد: که در این بیانه بر محوریت قران تاکید شده و وبا رد  انحراف خطرناکی که بوسیله ی افراطی ها  با توجه به نوع ربودن برداشت های انحصاری از قلب این دین حسب دلخواه خود و بیرون دیدن دیگر مذاهب رسمی وشرعی  از دایره ی دین اسلام را عبور از جریان شرعی "أهل السنة والجماعة"دانست بدین ترتیب مرزبندها با گروههای تکفیری مشخص گردید.

عملیات ضد تروریستی موفقیت آمیز ایران، داعش را ناکام کرده است

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ رویترز با اشاره به روش های ایران در مبارزه با تروریسم نوشت: هرچند که داعش طی سال جاری تا حدی در خاورمیانه تضعیف شده اما همچنان قوی است و دامنه بازی خود را به آن سوی مناطق تحت کنترل خود در عراق و سوریه کشیده و از ماه ژوئن در هر 84 ساعت یک حمله تروریستی داشته است.

گروه تروریستی داعش، فرانسه و آمریکا دو کشوری را که در لیست حملاتش بودند، هدف قرار داده اما تا کنون نتوانسته است حمله موفقیت آمیزی علیه ایران به عنوان هدف سوم خود انجام دهد.

رویترز تاکید می کند که ناکامی داعش در این کار به معنای آن نیست که برای حمله به ایران تلاش نکرده است، بلکه تلاش های ضد تروریسم تهران موفقیت آمیز بوده در حالی که تلاش های دیگر کشورهای مورد نظر داعش به جایی نرسیده است.

ایران در برابر داعش دو هدف را پیگیری می کند که نخست تضعیف گسترش ایدئولوژی و دیدگاه داعش به عنوان یک گروه مروج فرقه گرایی است و دوم جلوگیری از حملات این گروه به خاک ایران است؛ تلاش های ایران در عراق و سوریه دو کشور همجوار به تدریج ثمر بخش شده و اراضی تحت کنترل این گروه همچنان کوچک و کوچک تر می شود.
این در حالی است که ایران به دلیل مرز 900 مایلی خود با عراق، هدف آسیب پذیرتری نسبت به اتحادیه اروپا و آمریکا محسوب می شود، در نتیجه تلاش های داعش برای هدف قراردادن ایران قاعدتا باید موفقیت آمیز تر باشد ولی دستگاه امنیتی ایران تا کنون توانسته است این تهدید را از بین ببرد.
با تقسیم وظایف عملیات ضد تروریستی بین نهادهای امنیتی مختلف ایران از جمله نیروی انتظامی، سپاه و سازمان اطلاعات، تاکتیک های ضد تروریستی ایران در غرب مبهم مانده و درک نشده است.

جنبش ضد سعودی در بغداد / نصب بیلبوردهایی با عنوان "شجره ملعونه"+ تصاویر

یک روز پس از پیام مقام معظم رهبری به مناسبت حج ، امروز خیابان های بغداد شاهد بیلبوردهای تبلیغاتی علیه آل سعود با عنوان "شجره ملعونه" بود.

جنبش ضد سعودی در بغداد / نصب بیلبوردهایی با عنوان   ادامه مطلب ...

رای دادگاه نیس به نفع "لباس شنای اسلامی"

دادگاه شهر نیس در فرانسه، تصمیم شهرداری این شهر درباره ممنوعیت پوشیدن لباس شنای اسلامی با نام "بورکینی"را لغو کرد.

به گزارش شریان نیوز،دادگاه شهر نیس اعلام کرد: پس از حکم شورای دولتی فرانسه در هفته گذشته مبنی بر تعلیق ممنوعیت پوشیدن بورکینی، "مجمع مبارزه با اسلام هراسی در فرانسه" و "انجمن حقوق بشر فرانسه" به دستور ممنوعیت پوشیدن بورکینی اعتراض کردند.

برطبق حکم دادگاه نیس، تصمیم شهرداری این شهر مبنی بر ممنوعیت پوشیدن بورکینی از 19 آگوست تا 15 سپتامبر فعلی، ملغی شد.

پیش از این حدود 30 شهرداری در فرانسه بویژه در الکوت دازور در جنوب شرق این کشور پوشیدن بورکینی را به بهانه اینکه بیانگر گرایش های دینی شخص یا بی احترامی به سکولاریسم در فرانسه است، ممنوع کردند.

لباس شنای اسلامی

«عادل الجبیر»: ایران به قوانین بین‌المللی احترام نمی‌گذارد

وزیر خارجه عربستان سعودی که در سفر توکیو به سر می‌برد، با تکرار اتهامات قبلی خود علیه ایران گفت که این کشور با حمایت از دولت سوریه، حزب الله و انصار الله یمن به قوانین بین‌المللی بی‌احترام می‌کند.

به گزارش افکارنیوز، وزیر خارجه عربستان سعودی جمعه (امروز) ایران را به نادیده گرفتن قوانین بین‌المللی متهم کرد.

به گزارش وبگاه شبکه خبری «الجزیره» قطر، «عادل الجبیر» که به همراه «محمد بن سلمان» جانشین ولی عهد عربستان به ژاپن سفر کرده است، با تکرار اتهام‌های بی اساس خود، گفت که ایران با حمایت از دولت «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه، به قوانین بین‌المللی بی‌احترامی می‌کند.

جبیر که کشورش از ناقضان حقوق بین‌المللی بوده و چندی پیش اسم عربستان در لیست قاتلان کودکان یمن بود، مدعی شد که ایران با حمایت از دولت سوریه، حزب‌الله لبنان و انصار الله یمن قوانین بین‌المللی را زیر پا گذاشته است.

وی که در توکیو، پایتخت ژاپن سخنرانی می‌کرد، اظهار داشت: ایران باید از بین گفتمان انقلاب و دولت، یکی را انتخاب کند.

وزیر خارجه عربستان سعودی همچنین مدعی شد که ایران فعالیت‌های مخفیانه خود برای بی‌ثباتی کشورهای منطقه را افزایش داده است و ایران به بحرین، کویت و عربستان سلاح قاچاق می‌کند.

عادل الجبیر تصریح کرد: «ایران باید بین انقلاب و دولت یکی را انتخاب کند؛ اگر ایران کشوری انقلابی است و به قوانین بین‌المللی احترام نمی‌گذارد و به دنبال صدور انقلاب خود و ویرانی در منطقه است، ما دیگر نمی‌توانیم با این کشور تعامل داشته باشیم.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که ایران به عنوان کشوری با قدمت و صاحب تاریخ، سیاست‌های خود بعد از انقلاب اسلامی را تغییر دهد تا عضوی از جامعه جهانی شده و در موضع مناسبی قرار بگیرد و با عربستان روابط خوبی برقرار کند.

بازی آمریکا با نیروهای نیابتی؛ آیا تحرکات کردها در شرق سوریه، مقدمه پروژه بزرگ‌تر آمریکاست؟

نزاع اخیر میان شبه نظامیان کرد مورد حمایت آمریکا و دولت سوریه نشان می‌دهد که داعش هدف اصلی آمریکا نیست و این کشور به دنبال «نیروهای میدانی نیابتی» در سوریه است تا پروژه بزرگ‌تر خود را به پیش ببرد.

سرویس جهان مشرق -  گزارش های حکایت از درگیری مسلحانه سنگین میان شبه نظامیان کرد و نیروهای دولت سوریه دارد که تمرکز این درگیری ها در شرق سوریه و در شهر «حسکه» است. گویا نیروهای سوری در آستانه عقب نشینی کامل از منطقه هستند.

آیا تحرکات کردها در شرق سوریه، مقدمه مناقشه آتی با ایران است؟ 
 
ادامه مطلب ...

درخواست دختر شیخ زکزاکی از مردم ایران

دختر شیخ ابراهیم زکزاکی گفت: پدرش در یورش نیروهای ارتش این کشور یک چشم خود را از دست داده و یک دستش نیز فلج شده است و احتمال نابینایی او وجود دارد.
 به گزارش مشرق، دختر «شیخ ابراهیم زکزاکی» رهبر جنبش اسلامی نیجریه در گفتگو با خبرگزاری صدا‌وسیما گفت: متاسفانه دولت نیجریه اجازه خروج شیخ زکزاکی را از زندان برای دریافت خدمات پزشکی نمی‌دهد.

«سهیلا زکزاکی» افزود: این کار غیر انسانی و ظالمانه نشان از انگیزه های پنهان دولت نیجریه دارد.

او که مدتی را همراه پدرش در بازداشت سپری کرده است گفت: پدرش در یورش نیروهای ارتش این کشور یک چشم خود را از دست داده و یک دستش نیز فلج شده است و احتمال نابینایی او وجود دارد.

دختر رهبر جنبش اسلامی نیجریه با اشاره به اینکه بیش از ۸ ماه از حمله ارتش به منزل آنها و یک مسجد در شهر زاریا در شمال این کشور می گذرد، افزود: در این یورش ناجوانمردانه ۳۴۷ نفر از شیعیان که ۳ نفر از آنها از برادرانم بودند، به شهادت رسیدند.

وی گفت: از همه مردم ایران می خواهم تا برای شفای پدرم و آزادی نیجریه از چنگال استکبار جهانی دعا کنند.

در همین حال دادگاه عالی نیجریه با درخواست جمعی از وکلای نیجریه ای برای آزادی سریع شیخ ابراهیم زکزاکی مخالفت کرد.

بنا بر اعلام دادگاه عالی نیجریه، به دلیل آنچه این دادگاه نگرفتن مجوز حقوقی از دادگاه مربوطه در موعد مقرر و نیز حضور نیافتن مقامات پلیس و دادستانی این کشور و شنیدن نظرات آنان نامیده اند، با این درخواست مخالفت شده است.

بر اساس این گزارش، این تصمیم دولت نیجریه موجی از نگرانی را در میان برخی از فعالان مدنی و حقوق بشری ایجاد کرده است.

عادل الجبیر: امیدواریم رابطه با ایران به حسن‌همجواری برگردد مثل قبل از انقلاب 57

معتقدیم که ایران از حوثی ها در یمن دفاع می کند و تلاش می کند بر دولت یمن سیطره یابد.
وزیر خارجه سعودی برای چندمین بار اتهاماتی را متوجه ایران کرد.

به گزارش عصرایران به نقل از سایت میدل ایست آنلاین، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی در سخنانی در پکن گفت که به حوثی های هم پیمان ایران اجازه نمی دهیم بر یمن سیطره پیدا کنند.

او همچنین تهران را به گسترش بی ثباتی در سراسر منطقه متهم کرد.
 
الجبیر اضافه کرد: توپ هم اکنون در زمین حوثی هاست به ویژه در زمینه ازسرگیری مذاکرات صلح.

عادل الجبیر همچنین در سخنانی در جمع دانشجویان دانشگاه پکن با انتقاد از ایران گفت: معتقدیم که ایران از حوثی ها در یمن دفاع می کند و تلاش می کند بر دولت یمن سیطره یابد.

وی مدعی شد: ایران تلاش می کند به حوثی ها در یمن سلاح بدهد و به بحرین و کویت و عربستان سعودی هم مواد منفجره بفرستد.

وی افزود: امیدواریم که با ایران به دوره حسن همجواری برگردیم همانگونه که قبل از انقلاب 1979 (1357 ) بود. تغییر رفتار ایران در دست خودش است.

هم اکنون روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی قطع است و تنش میان دو طرف در سطح بالایی است.
 
عربستان سعودی در زمستان گذشته و به دنبال حمله به سفارت این کشور در تهران، روابط اش با ایران را قطع کرد.


عادل الجبیر: امیدواریم رابطه با ایران به حسن همجواری برگردد مثل قبل از انقلاب 57

در واکنش به خبر پرتاب ماهواره «دوستی» به فضا وزارت خارجه آمریکا: قرار نیست قبل از پرتاب ماهواره ایران موضع‌گیری کنیم

خبرگزاری فارس: وزارت خارجه آمریکا: قرار نیست قبل از پرتاب ماهواره ایران موضع‌گیری کنیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات رئیس سازمان فضایی ایران در خصوص آمادگی ایران برای پرتاب سه ماهواره به فضا گفت که قبل از آنکه هرگونه پرتابی صورت بگیرد، موضعی اتخاذ نمی‌کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مقامات ایران روز سه‌شنبه اعلام کردند که تهران برای پرتاب سه ماهواره به فضا آماده می‌شود و یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا به پایگاه «واشنگتن فری‌بیکن» در این خصوص گفت که قبل از آنکه هرگونه پرتابی صورت گیرد، موضعی اتخاذ نمی‌کنند.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اینباره گفت: «قرار نیست که ما درباره جزئیات چیزی که هنوز رخ نداده است، گمانه‌زنی کنیم. نگرانی طولانی‌مدت ما در خصوص اقدامات ایران در توسعه موشک بالستیک همچنان برجای خود باقی است و این نگرانی‌ها را با جامعه بین‌الملل به اشتراک می‌گذاریم».

وی ادامه داد: «اگر پرتاب خاص یا اقدامات دیگری وجود داشته باشد که با هرگونه قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل ناسازگار باشد، ما به همکاری با شرکای خود ادامه می‌دهیم و هر اقدامات یکجانبه لازم را اتخاذ خواهیم کرد تا تهدیدات ناشی از برنامه موشک بالستیک ایران را مهار کنیم».

«محسن بهرامی« مدیر سازمان فضایی ایران اعلام کرد که ایران اواخر سال جاری، جدیدترین ماهواره خود به نام «دوستی» را به فضا پرتاب می کند.

وی در اینباره گفت: «ماهواره دوستی ساخته شده توسط کارشناسان دانشگاه فناوری شریف اولین ماهواره‌ای است که در نیمه دوم سال (تقویم ایرانی) به فضا پرتاب می‌شود».

رویترز: ارتش و سپاه دست به کار شدند

خبرگزاری انگلیسی رویترز در تحلیلی روز سه‌شنبه به تقسیم کار نیروی دریایی ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای مقابله با دشمنان ایران در دریا پرداخته است.

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، خبرگزاری انگلیسی رویترز در تحلیلی روز سه‌شنبه به تقسیم کار نیروی دریایی ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای مقابله با دشمنان ایران در دریا پرداخته است.

یک رسانه انگلیسی در تحلیلی روز سه‌شنبه به همکاری نیروهای دریایی ارتش و سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با دشمنان ایران بر روی آب پرداخته است. 

خبرگزاری انگلیسی رویترز به رویایی قایق‌های تندرو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با چهار ناو آمریکایی در خلیج فارس در روزهای گذشته اشاره کرده و نوشته، این حوادث شمایی کلی از روش‌های احتمالی مورد استفاده تهران برای مقابله با شناورهای آمریکا در صورت بروز جنگ به نمایش گذاشته است.
  این رسانه در ادامه ادعا کرده نیروهای نظامی ایران، در طول دهه‌های گذشته برای خنثی کردن اثر برتری تکنولوژیکی نیروهای آمریکا و مقابله با آن بر روی تاکتیک‌هایی (راهوردهایی) موسوم به «هجوم انبوه» متمرکز شده‌اند.
  رویترز در توضیح این راهورد نوشته است: «ایران به جای تلاش برای برابرای سلاح به سلاح با ارتش آمریکا اقدام به استفاده از شمار انبوه سامانه‌های نسبتاً غیرپیشرفته در روی زمین، دریا و هوا می‌کند. استدلال در اینجا، احاطه‌‌ کردن نیروهای آمریکایی است، درست همان‌طور که یک زنبور به تنهایی مزاحمت اندکی برای انسان ایجاد می‌کند اما هجوم انبوه آنها می‌تواند مرگبار باشد.»

این رسانه انگلیسی در ادامه با خاطرنشان کردن اینکه نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از راهبردهای هجوم انبوه در هوا و زمین هم استفاده می‌کنند نوشته است: «سپاه، مقادیر زیادی هواپیماهای کوچک و با قابلیت پرواز اندک را نیز ظاهراً با امید به احاطه پدافندهای دشمن خریداری کرده است.»

رویترز این تاکتیک‌های سپاه را مکمل تاکتیک‌ها و منابع ارتش جمهوری اسلامی ایران دانسته است و می‌نویسد: «کروزهای نیروی دریایی (ارتش) کارکردی عمدتاً دیپلماتیک دارند.» 

رسانه انگلیسی در ادامه با بیان این ادعا که همکاری دو بازوی نظامی ایران در قالب پلیس خوب- پلیس بد صورت می‌گیرد، می‌نویسد: «از این نگاه، نیروی دریایی (ارتش) در تعاملات ایران در دریا با کشورهای دیگر نقش پلیس خوب را بازی می‌کند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نقش پلیس بد را بازی می‌کند که با اضافه کردن عنصر عدم اطمینان در خلیج فارس، رقیبان تهران را در وضع بی‌اعتمادی نگاه می‌دارد.» / فارس