بصائر

فرهنگی ، سیاسی ، ورزشی ...

بصائر

فرهنگی ، سیاسی ، ورزشی ...

واکنش کشورهای عربی به مصوبۀ کنگرۀ آمریکا


مجمع مشورتی عربستان ضمن ابراز نگرانی شدید از قانون مصوب کنگره آمریکا موسوم به «قانون عدالت علیه حامیان تروریسم» مدعی شد که این قانون، اصلی خطرناک را در روابط بین الملل کشورها پی ریزی می کند.
به گزارش نامه نیوز، عبد الله بن محمد بن ابراهیم آل شیخ رئیس مجلس شورای عربستان در اظهاراتی به نیابت از اعضای این مجلس از تصویب قانون کنگره آمریکا موسوم به «قانون عدالت علیه حامیان ترویسم»، ابراز نگرانی شدید و تاسف کرد و مدعی شد این قانون نقض آشکار و صریح مبانی ثابت مقررات بین المللی به ویژه نقض مصونیت حاکمیت کشورها است.

آل شیخ ابراز امیدواری کرد که دولت آمریکا این قانون را برای اجرا، تایید نکند و گفت: این قانون در صورت تایید نهایی آن از سوی دولت، به اصلی خطرناک در روابط بین المللی تبدیل خواهد شد و زمینه صدور چنین قوانینی را برای سایر کشور ها فراهم می کند.

وی مدعی شد که این قانون پیامدهای منفی از جمله هرج و مرج و عدم ثبات در روابط بین المللی به همراه دارد و ممکن است زمینه حمایت از افراطگرایان را فراهم کند.

روز گذشته نیز شورای همکاری خلیج فارس تصویب این قانون از سوی کنگره آمریکا رامحکوم و اعلام کرد: این قانون مغایر با پایه ها و اصول روابط بین کشورها و اصل مصونیت استقلال کشورهاست.

عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه و همکاری های بین المللی امارات نیز از نگرانی کشورش از قانون کنگره آمریکا خبر داد و گفت: این قانون با اصول روابط بین الملل در تضاد است و عواقب منفی و خطرناکی در پی دارد.

مجلس نمایندگان آمریکا جمعه گذشته «قانون عدالت علیه حامیان تروریسم» را تصویب کرد؛ این در حالی است که کاخ سفید تهدید کرد که آن را وتو می کند.

در 11 سپتامبر سال 2001، 19 عضو گره تروریستی القاعده که 15 تن از آنان تبعه سعودی بودند، با استفاده از هواپیماهای مسافربری ربوده شده به مراکز حساسی در شهر نیویورک آمریکا از جمله برج های مرکز تجارت جهانی حمله کردند، که این حمله تروریستی هزاران کشته و زخمی در پی داشت.

تاکنون اسناد متعددی مبنی بر نقش عربستان در این حمله تروریستی منتشر شده است، که دولت آمریکا به دلیل حفظ منافع خود از اعلام آن خودداری می کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.