بصائر

فرهنگی ، سیاسی ، ورزشی ...

بصائر

فرهنگی ، سیاسی ، ورزشی ...

سخنگوی وزارت خارجه : اروپایی‌ها بر تعهداتشان باقی بمانند/پیام پوتین برای رهبران سیاسی ایران

خبرگزاری فارس: اروپایی‌ها بر تعهداتشان باقی بمانند/پیام پوتین برای رهبران سیاسی ایران/پیش‌بینی‌های لازم برای هرگونه خلف وعده در برجام

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: اگر آمریکا و سایر اعضای ۱+۵ بخواهند برجام را نقض کرده و خلاف آن عمل کنند، دستمان باز است و پیش‌بینی‌های لازم را برای خلف وعده طرف مقابل کرده‌ایم.

  

* اروپایی‌ها بر تعهداتشان باقی بمانند

یکی از خبرنگاران با بیان اینکه منتقدان داخلی برجام، تاکید وزارت امور خارجه بر چندجانبه بودن برجام و همراهی اروپا با ایران درباره اجرای آن را نادرست خوانده و عنوان می‌کنند که آمریکا با همراهی اروپا توانست اجماعی علیه ایران ایجاد کند، از قاسمی در این باره سؤال کرد که وی گفت: انتظار ما از کشورهایی از جمله اروپایی‌ها که در مجموعه 1+5 و شورای امنیت بودند و در این نشست‌ها نقش و حضور داشتند این است که بر تعهداتشان باقی بمانند و این انتظار طبیعی است و بی‌جا و بی ربط نیست.

وی افزود: اما اگر تصور کنیم که می‌شود در مورد هر کشوری تضمینی وجود داشته باشد که تا نهایت با شما همراه خواهد بود، این یک اشتباه محض است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: کشورها در مقاطع مختلف ممکن است از مصالح خودشان و اصول دیگری تبعیت کنند که با با مصالح و روابط شما متمایز باشد، اما انتظار طبیعی و واقعی این است که اروپا و سه کشور (انگلیس، فرانسه و آلمان) در برجام و تفاهماتی که صورت گرفته در کنار ایران بایستند و ما این انتظار را داریم و برای آن تلاش خواهیم کرد.

قاسمی گفت: امیدواریم اروپا نقش تاریخی خود را ایفا کند و نشان دهد که منطقه‌ای قابل اتکا و اعتماد است.

سخنگوی وزارت خارجه عنوان کرد: ما به عنوان وزارت خارجه و دولت با تمام توان تلاش خواهیم کرد روندی که در آمریکا آغاز شده را متوقف کنیم و وضعیت را به گذشته برگردانیم. در همین زمینه مذاکراتی داریم و تماس‌هایی را با همه طرف‌ها داشتیم.

وی به مذاکرات ظریف با چینی‌ها اشاره کرد و افزود: چینی‌ها مواضع مثبت و قاطعی داشتند و فکر می‌کنم دیگران هم این درک و فهم را از برجام دارند و به این راحتی نمی‌توانند به سمت نقض برجام حرکت کنند.

این دیپلمات ارشد کشورمان افزود: امیدواریم با وجود سازمان‌های مردم نهاد (NGOها) و اندیشکده‌ها و استقلال آنها، دولت‌های اروپایی در مسیر منطقی و واقع‌بینانه‌ای که از آنها انتظار است حرکت کنند و اجازه ندهند دیگران در تخریب تفاهمی که به وجود آمده جلو بروند و راهشان را ادامه دهند.

قاسمی با تأکید بر اینکه ما بر تعهداتمان استوار هستیم تا جایی که دیگران استوار باشند و به آن احترام بگذارند، یادآور شد: اگر دیگران متعهد باقی نمانند، وضعیت ما به لحاظ حقوقی و غیرحقوقی روشن است، ما همه ابزارهای حقوقی برجام را داریم و هم ابزار دیگری که طرف‌های ما از آن به خوبی آگاه هستند.

وی با بیان اینکه نگرانی عمده‌ای نداریم، تصریح کرد: این خلف وعده، بدعهدی و کارشکنی‌ها ما را بدبین‌تر و مردم ما را دلسرد‌تر خواهد کرد و آمریکا و برخی در اروپا که در این مسیر قرار گیرند قابل اتکا و اعتماد نیستند و ما باید مسیر دیگری را در منطقه و جهان پی بگیریم.

* اخبار درون آمریکا حاکی از آن است که اوباما مصوبه جدید را وتو نخواهد کرد و امضا خواهد کرد

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص ملاقات علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی با ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا و اعلام اعتراض ایران و اینکه چه تضمینی وجود دارد که اوباما مانع اجرای تحریم‌های تمدید شده شود، اظهار داشت: آقای صالحی مواضع ایران را در این دیدار مطرح کردند. این دیدارها طبیعی است و فکر نمی‌کنم به دلیل خاصی صورت گرفته باشد.

وی افزود: آنچه که ما در رفتار آمریکایی‌ها شاهد بودیم غیرطبیعی نیست، آمریکا کشوری است که به بدعهدی، کارشکنی، روش‌های خشن و غیرواقع‌بینانه به خصوص درباره جمهوری اسلامی عادت داشته است و ما تجارب تلخی را در دهه‌های گذشته و در دخالت‌های آنها قبل از انقلاب و مسائل بعدی در 37 سال گذشته داشته‌ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در سیاست پیش‌بینی کردن کار اشتباهی است، عنوان کرد: اینکه چه خواهد شد در دولت بعدی آمریکا قرار نیست ما پیش‌بینی کنیم و باید منتظر ماند و دید که روند تحولات درون آمریکا چگونه پیش خواهد رفت.

قاسمی تاکید کرد: وضعیت درون آمریکا، هیأت حاکمه و انتصاباتی که صورت می‌گیرد را رصد می‌کنیم.

وی ادامه داد: بر خود نمی‌بینم که در خصوص وضعیت دولت آتی آمریکا صحبت کنم، اما در خصوص اینکه اوباما چه خواهد کرد، تصور بر این بود که اوباما بر اساس تعهداتی که داشت باید این مصوبات را وتو می‌کرد، اما اخباری که از درون آمریکا وجود دارد، حکایت از این دارد که احتمالا مصوبات سنا و کنگره را وتو نخواهد کرد و آن را امضا خواهد کرد.

* برجام توافقی دوجانبه نیست

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اظهارات روز گذشته رئیس‌ جمهور ایران در خصوص پاسخ به نقض برجام و اینکه ایران با چه ابزاری به این نقض پاسخ خواهد داد، تصریح کرد: آنچه در مجلس سنا اتفاق افتاد و تحولات بعدی که باید دید چگونه اتفاق می‌افتد، یک خلف وعده و خلاف در جهت توافقات قبلی بوده که قابل پذیرش و قبول نیست و یک خلاف روشن است.

قاسمی افزود: برجام یک توافق دوجانبه نیست و توافقی بین 1+5 و ایران است. یک پشتوانه قوی بین‌المللی خواهد داشت و نقض برجام یا خلاف آن عمل کردن، چیزی نیست که به سادگی اتفاق بیفتد و شدنی باشد.

وی ادامه داد: اگر فکر کنیم که فرزانگان، اندیشمندان و خردمندانی در حاکمیت آمریکا وجود دارند، قطعا نمی‌توانند به سمت خلاف برجام و نقض برجام حرکت کنند. خوشبین هستم نهایت مسیر در همین ریلی که قرار دارد، ادامه نیابد و مسیر تغییر کند.

قاسمی تصریح کرد: آمریکا و دیگر کشورها نمی‌توانند و این قدرت را ندارند که به تنهایی با این تعهد چندجانبه مخالفت کنند.

وی گفت: امیدوارم وضعیت در مسیر دیگری قرار بگیرد که نهایتا به نفع جامعه جهانی و همه ما خواهد بود. ما به عنوان کشوری متمدن که قوانین آن بر مبانی اسلامی استوار است، پیشقدم برای نقض برجام یا نادیده گرفتن تعهدات خودمان نخواهیم بود. در هر شرایطی تا دیگران اقدامی نکنند پیشقدم برای نادیده گرفتن تعهداتمان نیستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: اگر آمریکا و سایرین که در این تفاهم حضور داشتند بخواهند نقض برجام را انجام دهند و خلاف برجام عمل کنند دستمان باز است و همانطور که هوشمندانه و با تدبیر لازم از ابتدا وارد مذاکرات شدیم و به تفاهماتی رسیدیم به همان میزان از ابتدا آن حساسیت و هوشیاری در ایران و در دولت و دستگاه‌های ذیربط وجود داشت و پیش‌بینی‌های لازم را برای هرگونه خلف وعده و کارشکنی کرده‌ایم و برای همه موارد و در همه شرایط به اندازه‌های خودش طراحی داریم و بر اساس عمل و اقدام دیگران ورود خواهیم کرد و پاسخ مقتضی و متناسب را خواهیم داد.

قاسمی خاطرنشان کرد: ملت ایران برای رسیدن به این نقطه زحمات زیادی را کشیده و اجازه نخواهیم داد که دیگران حق ملت ایران را ضایع کنند و به عنوان دولت نمی‌توانیم حق ملت را نادیده بگیریم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کاری که در سنا صورت گرفت را غیراخلاقی و غیرخردمندانه خواند و افزود: هشدارها و توصیه‌های لازم را همه اعم از شرکای آمریکا و دیگر اعضای 1+5 باید به آمریکا بدهند و این موضوع نباید قربانی انتقال قدرت در آمریکا شود.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ما نگران تحریم‌های مجدد نخواهیم بود، عنوان کرد: ایران قدرتی مهم در حوزه‌های مختلف حضور دارد و ما برای هر اقدام طرف مقابل برنامه‌ریزی کرده‌ایم. به نظر می‌رسد دیگر دولت‌ها هم خیلی نمی‌توانند به اجماع گذشته برگردند و از تحریم‌هایی که توسط آمریکا صورت گرفت، استقبال کنند.

* پیام پوتین برای رهبران سیاسی ایران

خبرنگار دیگری درباره پیغام پوتین برای ایران سؤال کرد که وی گفت: نماینده پوتین در پاسخ به تماس تلفنی روحانی سفری به تهران داشت و حامل پیام آقای پوتین برای رهبران سیاسی ایران بود. در دیداری که با آقای ولایتی به عنوان مشاور مقام معظم رهبری و همچنین رئیس جمهور داشت، مطالبی را در حوزه‌های مختلف اعم از دوجانبه و منطقه مطرح کرد.

وی افزود: یکی از مسائلی که در رابطه با آن رایزنی داشتیم سوریه است و در این سفر مطالبی در این زمینه عنوان شد و طرف روس پاسخ‌هایی را دریافت کرد. با توجه به نوع رابطه راهبردی و نزدیکی که همواره بین تهران و مسکو داشتیم به خصوص در دوران اخیر و تحولات بسیار پیچیده و مبهم منطقه، این سفرها و رایزنی‌ها وجود دارد.

قاسمی ادامه داد: امروز هم معاون وزیر خارجه روسیه در تهران است و مذاکراتی را با معاون وزیر خارجه ایران انجام خواهد داد. در برهه حساس در منطقه و جهان، رایزنی‌های ما تنگاتنگ‌تر و گسترده‌تر است و امیدوارم این رایزنی‌ها بتواند به همگرایی بیشتر ما در برخی مسائل منطقه بینجامد.

وی با بیان اینکه می‌توانیم بخشی از همکاری‌ها را تعمیق ببخشیم، اظهار داشت: تلاش دو کشور و اراده حاکم بر تهران و مسکو بر این است که بتوانیم در بحث دوجانبه و ابعاد سیاسی، اقتصادی، صنعتی و فنی و دیگر حوزه‌ها، همکاریمان را تا حد امکان جلو ببریم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.