بصائر

فرهنگی ، سیاسی ، ورزشی ...

بصائر

فرهنگی ، سیاسی ، ورزشی ...

روسیه در حال بررسی مجدد فروش سامانه موشکی به ایران

موسسه بین المللی مطالعات راهبردی اعلام کرد موضوع تحویل یک سامانه موشکی زمین به هوا با برد متوسط به تهران، از سوی مسکو در دست بررسی است.


باشگاه خبرنگاران: «موسسه بین المللی مطالعات راهبردی» گزارش داد: مقامات دفاعی و صنعتی روسیه هفته گذشته اعلام کردند، موضوع تحویل یک سامانه موشکی زمین به هوا با برد متوسط به ایران دوباره در دست بررسی است.

این اندیشکده با درج این خبر در گزارشی اعلام کرد: با وجود این، هنوز به طور علنی اعلام نشده است روسیه چه سامانه و چه نمونه‌ای از این موشک ها را در اختیار ایران قرار خواهد داد.

مطبوعات روسیه اعلام کردند سازمان فروش تسلیحات دفاعی روسیه موسوم به «روس اوبورون اکسپورت» اعلام کرده است :« به ما دستور داده شده است فعالیت خود را از سر بگیریم. بنابراین، ما در حال کار برای ارتقاء این سامانه هستیم.»

ایران و روسیه نخستین بار در سال 2007 در خصوص نمونه‌ای از سامانه موشکی اس سیصد احتمالا  اس سیصد پی ام یو S-300PMU توافق کردند. با وجود این، فروش این سامانه موشکی سال 2010 متوقف شد. دمیتری مدودف، رئیس جمهور وقت روسیه، در واکنش به فشارهای بین المللی، جلوی فروش سامانه اس 300 به ایران را گرفت.

پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای با ایران که منجر به امضای توافق کلی در ژوئن 2015 شد، این فرصت را در اختیار روسیه قرار داد تا توافق موشکی با تهران را احیاء کند. تصور می شود ایران می خواهد تحویل سامانه اس سیصد هر چه زودتر عملیاتی شود.

مطبوعات روسیه، سامانه های موشکی اس 300 پی ام یو و اس سیصد وی چهار S-300V4 را از گزینه های احتمالی اعلام کرده اند. موشک اس سیصد وی چهار، برد رهگیری بیشتری دارد ولی تصور می شود بهای آن به میزان قابل ملاحظه ای بالاتر باشد.

سامانه اس سیصد وی همچنان تولید می شود، از جمله برای اینکه موشک های سفارش داده شده مصر تامین شود. با وجود این، بقیه موشک های خانواده اس سیصد، دیگر تولید نمی شود. شرکت سازنده، بر تولید موشک‌های اس چهارصد متمرکز شده است تا آن را جایگزین اس سیصد کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.