بصائر

فرهنگی ، سیاسی ، ورزشی ...

بصائر

فرهنگی ، سیاسی ، ورزشی ...

مانیتورینگ جام؛ روزی خواهد رسید که ایران تکه‌پاره شود!

پیروزی جبهه مقاومت در حلب در رسانه‌های جهان بازتاب گسترده‌ای یافته و تحلیلگران آن را پیروزی بزرگ ایران برشمرده‌اند.

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، ابراهیم قره‌گل، سردبیر روزنامه راست‌گرای "ینی شفق" ترکیه و از طرفداران رجب طیب اردوغان، در صفحه توییتر خود اظهاراتی تند و افراطی علیه ایران ابراز داشته که ناشی از عصبانیت جریان فکری و حزب متبوع او از پیروزی‌های جبهه مقاومت در سوریه است.

 

قره‌گل در این توییت نوشته: «روزی خواهد رسید که ایران تکه پاره شود و آن روز کسی نیست که اشک‌هایشان را پاک کند.»[!]

 

 


  

سردبیر"ینی شفق" در ادامه نوشته است: «مردم ایران باید در مقابل مردم مظلوم حلب وجدانشان بیدار باشد و نسبت به قتل عامی که رژیم (اسد) و تروریست‌ها [حزب الله و سایر گروه‌های شیعه] انجام می‌دهند عکس‌العمل نشان دهند.»[!]

 

 

گفتنی است، پیروزی جبهه مقاومت در حلب در رسانه‌های جهان بازتاب گسترده‌ای یافته و تحلیلگران آن را پیروزی بزرگ ایران برشمرده‌اند.

در همین زمینه خبرگزاری رویترز نبرد حلب را "بزرگترین پیروزی برای نظام سوریه" دانسته و افزوده: «سقوط حلب، ایران را در آستانه تشکیل هلال شیعی و تقویت نفوذ منطقه‌ای قرار داده است

 

 

رویترز: سقوط حلب، ایران را در آستانه تشکیل هلال شیعی و تقویت نفوذ منطقه‌ای قرار داده است.

 

فیصل القاسم، مجری ارشد الجزیره قطر نیز در پی شکست معارضان در حلب در صفحه توییتر خود نوشت: «کشورهای عربی اینک به‌خوبی دلیل هم‌پیمان شدن سوریه با ایران را فهمیدند؛ آری! اگر با اعراب همپیمان می‌‌شد اکنون نظامی به نام سوریه وجود نداشت.»

 

 

اثرات روانی این موفقیت چنان در آینده تحولات سوریه و حتی منطقه اثرگذار خواهد بود که به گفته تحلیلگر بی بی سی، موقعیت بشار اسد را در مذاکرات آینده صلح بهبود خواهد بخشید.

"آرش آرامش" تحلیلگر سیاسی این شبکه می‌گوید: «تمام نشانه‌ها حاکی از آن است که حلب سقوط خواهد کرد. سقوط حلب دو پیروزی مهم برای دولت سوریه در پی خواهد داشت؛ 1. با تصرف حلب تمام مراکز مهم استان ها، در اختیار دولت سوریه قرار می گیرد 2. پیروزی روانی که سوریه با کمک متحدانش کسب خواهد کرد؛ اینکه موقعیت اسد را در مذاکرات آینده صلح بهبود خواهد بخشید.»

 

"حسینی فرد" دیگر تحلیلگر سیاسی شبکه بی بی سی فارسی نیز به نقش مؤثر ایران و حزب الله در فتح حلب اشاره کرده و می‌گوید: «از دلایل شکست سیاست‌های غرب در سوریه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

1. افزایش احتیاط کشورهای غربی به‌خاطر نتایج بد دخالت‌هایشان در لیبی

2. اشتباه محاسباتی درخصوص پایگاه مردمی بشاراسد.

3. نداشتن پایگاه مردمی در داخل سوریه.

4. ورود ایران، روسیه و حزب الله به بحران سوریه و در نتیجه بازگشت روسیه به صحنه معادلات بین المللی.»

 

به گفته "عطا مهاجرانی"، با پیروزی نظام بشار اسد و متحدانش در این شهر مهم، شاهد یأس و ناامیدی در رسانه‌های وابسته به عربستان سعودی هستیم؛ گزارش‌ها و لحن خبرنگاران و مدیران الجزیره و حتی توییت‌های چهره‌های شناخته‌شده این رسانه به روشنی نشان می‌دهد که چه کینه کهنه و گزنده‌ای از ایران در نهاد اینان وجود دارد و آزادی حلب چه آتش هولناک ویران‌کننده‌ای به جان آن‌ها زده است. این واکنش‌ها نشانه اهمیت حادثه‌ایست که اتفاق افتاده است.

 

به‌عنوان نمونه، الحیات چاپ عربستان می‌نویسد: «با سیطره نظام سوریه بر حلب، اتحادیه عرب را باید کامل بست. بیانیه‌های اتحادیه عرب به‌عنوان بزرگترین اتحادیه در جهان، از روی کاغذ فراتر نمی‌روند.»

 

این یأس و ناامیدی از آنجا نشأت می‌گیرد که رژیم سعودی در کنار هم‌پیمانان غربی‌اش، قبلا امیدوار بودند که نتیجه این رویارویی را به نفع خود رقم بزنند. چنان‌که حسب گزارش صدای امریکا،  وزیر خارجه انگلیس چندی پیش گفته بود: «پیروزی ارتش سوریه در حلب موقتی بوده و تنها با همکاری ایران و روسیه محقق شده است؛ این پیروزی به خاکستر بدل خواهد شد.»

محاسباتی که علی‌رغم تمامی اقدامات نظامی و دیپلماتیک، غلط از آب درآمدند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.